Nu General Motors al de productieversie van de Volt heeft laten zien, kunnen de andere Amerikaanse fabrikanten niet achterblijven. Rond 2010 moeten er diverse elektrisch aangedreven voertuigen voor de consument te koop zijn en daarom komt Chrysler met drie prototypes.
 
Overigens zal het concern minder voortvarend de productie opstarten, daarvoor wordt slechts één auto uitgekozen. De aandrijftechniek wordt zo gemaakt dat deze toepasbaar is op zowel voor-, achter- als vierwielaangedreven platforms. Maar net als bij de Chevrolet Volt zijn ook de Chrysler-producten geen volledig elektrisch aangedreven auto’s, omdat er altijd nog een kleine benzinemotor is die stroom kan opwekken.
 
De Amerikaanse merken maken de consument nu ‘gek’ door de komst van elektrische auto’s aan te kondigen, maar het gaat in feite alleen maar een iets andere invulling van het begrip hybride. Dat gaat in ieder geval op voor de Jeep Wrangler EV en de Chrysler Grand Voyager EV die met een 268 pk elektromotor en lithion-ion accu’s zo’n 65 km volledig elektrisch kunnen rijden.
 
De Dodge EV komt ons wel heel erg bekend voor. En inderdaad, het is ‘gewoon’ een elektrisch aangedreven Lotus Europa. De tweezitter is wél een volledig elektrische auto met een 200 kW elektromotor die een koppel levert van 650 Nm. En dit model kan tussen de 240 en 320 km volledig elektrisch rijden en daarna gewoon thuis aan de stekker.
 
Maar hoe zit het nou. Even telefoontje met Chrysler gepleegd: er is een samenwerking in voorbereiding tussen Chrysler, General Electric, Tesla en Lotus en om snel de techniek verder te kunnen ontwikkelen is bij de Dodge EV een bestaande basis genomen. Dodge wil namelijk als eerste een sportief getinte elektrische auto gaan brengen zoals het Dodge Geo conceptmodel. Vast staat wel dat van alle nieuwe modellen die Chrysler, Jeep en Dodge vanaf 2010 gaan brengen ook elektrische uitvoeringen op stapel staan.

Reacties