
Het was een hard gelag voor de genomineerden van de Auto van het Jaar 2024. Dan werk je heel erg hard aan een innovatieve, betaalbare en originele auto. Vervolgens word je genomineerd, en heb je de champagne koud gezet. En dan wint… de Renault 5. Een krappe, prijzige en niet bijster originele auto die iedereen er leuk uit vindt zien (en erg goed rijdt).
De geruchten van een nieuwe 2CV zijn er eigenlijk al sinds de millenniumwisseling. Dat kwam voornamelijk door de ‘retro-revival’, een periode waarin auto’s die geïnspireerd waren op iconen van weleer enorm populair waren. Denk aan de Volkswagen New Beetle, New Mini en Nuova Fiat 500. Zelfs Renault zit te azen op nóg een retro-auto, in de vorm van de R4. De originele Renault 4 was het antwoord op de Eend, dus is het nu niet tijd voor een nieuwe Eend?
‘Ik zou zeggen: zeg nooit nooit,’ zei Citroën-baas Thierry Koskas toen TopGear hem rechtstreeks vroeg naar een comeback van de 2CV. ‘Om eerlijk te zijn hou ik niet echt van retrodesign, maar we kunnen erkennen dat het een huidige trend is, dus we zouden iets kunnen doen.’ Dit klinkt voor nu nog erg vrijblijvend, maar daarna kopt hem nog even in.
Geen retromodellen, behalve één(d)
Hij gaat verder: ‘We hebben veel iconische modellen waar we gebruik van kunnen maken. Maar ik wil niet dat het de algemene richting van het merk wordt, dus we zullen geen Traction Avant, SM, CX of AX doen, maar misschien maken we één uitzondering.’ Het kan bijna niet missen dat die ene uitzondering de Lelijke Eend moet zijn. Ook andere websites melden dat de 2CV een comeback gaat maken.
Naast een herkenbaar uiterlijk gaat de Citroën 2CV iets doen wat de originele ook deed: Europa mobiel maken. Tegenwoordig zijn auto’s heel erg duur. Ondanks dat er meer relatief betaalbare EV’s bijkomen, is relatief voor veel mensen nog heel erg veel geld. De basis is het Smart Car-platform van Stellantis, waar de Citroën e-C3 ook gebruik van maakt. Voor de 2CV zal het dan nog simpeler worden gemaakt.
Efficiënt en betaalbaar
De nieuwe Citroën 2CV zou volgens de geruchten elektrisch worden. De focus van de auto komt logischerwijs niet te liggen op prestaties of maximale actieradius, maar op efficiëntie en betaalbaarheid. In principe volgt de 2CV helemaal de filosofie zijn illustere voorganger. De oude 2CV was charmant, herkenbaar, comfortabel voor zijn tijd en betaalbaar, maar absoluut niet sportief of snel. Dat wil niet zeggen dat een oude Lelijke Eend niet leuk is om te rijden, want dat is hij namelijk wel.
Lees ook: Deze roestige Citroën 2CV AZU heeft een leuke verrassing onder de motorkap
Qua positionering in het modelgamma, komt de nieuwe 2CV tussen de Ami (8.048 euro) enerzijds en de ë-C3 (24.300 euro) anderzijds. Daar tussen gaapt er nog een enorm gat. Natuurlijk, de Ami is niet een echte auto, maar qua filosofie niet heel erg anders dan een Lelijke Eend en na de facelift heeft de Ami zelfs Eend-kenmerken gekregen. Wanneer de nieuwe 2CV (ë-2CV?) op de markt komt is niet bekend, maar in 2028 is het precies 80 jaar geleden dat de originele Eend onthuld werd.
Annie heeft op 30 januari 2025 geschreven:
Het echte geliefkoosde geitje……..
Veel plaats voor grote mensen .
Mag terugkomen.
Chris heeft op 24 januari 2025 geschreven:
Geen lelijke eend s.v.p. , die is te lelijk. Dyane mag wel, dat is de mooie lelijke eend en die was ook veel beter afgewerkt.
Björn heeft op 23 januari 2025 geschreven:
Zal wel een rechtstreekse concurrent worden van de Dacia Spring. Betaalbaar, lage actieradius en slecht scoren bij EuroNCAP. Mijn Up GTI van €17.950 is veel veiliger, was betaalbaar en heeft een actieradius van +/-650 km.
Reinier heeft op 22 januari 2025 geschreven:
Iets als de Renault Twizy is dan het meest logisch. Gaat harder dan de Ami maar is geen volwaardige auto en hoeft niet aan alle veiligheidseisen te voldoen van een reguliere auto zodat het simpel kan blijven.
Els heeft op 22 januari 2025 geschreven:
Gelach?
Betweter4 heeft op 22 januari 2025 geschreven:
Hard gelachen! Ironisch bedoeld of gewoon mispeer?