Citroën C3: 1e rij-indruk

TopGear stapt zojuist uit de nieuwe Citroën C3. In ons komende nummer lees je het uitgebreide rijverslag; nu alvast de highlights

De nieuwe Citroën C3
De nieuwe Citroën C3
De nieuwe Citroën C3
De nieuwe Citroën C3
De nieuwe Citroën C3
De nieuwe Citroën C3
De nieuwe Citroën C3
De nieuwe Citroën C3
De nieuwe Citroën C3
De nieuwe Citroën C3
De nieuwe Citroën C3
De nieuwe Citroën C3

Ah, de Cactus krijgt navolging?

Inderdaad – gelukkig. Lange tijd leek iedereen behalve Citroën zelf door te hebben dat hun auto’s nogal duf waren geworden, maar het tij begint nu te keren. Deze nieuwe Citroën C3 is het nieuwste excentrieke Franse wapenfeit, en ja, hij is net zo leuk, fris en goed als hij eruitziet.

Maar ik vind die Airbumps stom.

Dat kan, saaimans. Speciaal voor jou en alle anderen die er bij de Cactus om smeekten, heeft Citroën de rubber bubbels op de deuren bij de C3 optioneel gemaakt. Dus wil je ze niet, bestel je ze niet. Overigens zijn er negen lakkleuren, drie dakkleuren, vier verschillende interieurs en talloze accenten te krijgen – go nuts.

Is er, behalve het uiterlijk, nog iets opzienbarends aan de nieuwe Citroën C3?

Citroën lijkt het fenomeen ‘comfort’, toch iets wat velen nog altijd met het merk associëren, herontdekt te hebben. Ze hebben het aangedurfd om van de C3 geen sportief, hard stuiterbakje te maken, maar een zijdezacht brokje welzijn, met een weldadig geveerd onderstel, brede, zachte stoelen en ogenschijnlijk vele centimeters dikke geluidsisolatie. Die insteek is behoorlijk uniek in dit segment, en wij kunnen ‘m erg waarderen.

Wil zo’n C3 dan nog wel een bocht om?

Geen probleem. De besturing heeft aardig wat (kunstmatig) gewicht en het 2CV-achtige overhellen blijft beperkt. Daarbij komt dat de 1,2-liter PureTech benzine-driecilinder – wij reden ‘m met 110 pk en zestraps automaat – gretig optreedt om het karretje uit de bocht te sleuren: vanaf 2.000 à 3.000 toeren gooit ie een leuke dosis pep in de strijd, zodat terugschakelen vaak niet eens nodig is. We reden ook de versie met 82 pk en handgeschakelde vijfbak; ook die is vlot zat, maar mist logischerwijs het lollige randje.

Hoe zit het met de uitrusting?

Dit vind je leuk: Citroën monteert desgewenst een camera achter de binnenspiegel die ze ConnectedCam noemen. Je kunt er foto’s mee maken en video’s mee opnemen en die vervolgens meteen via een app op social media uploaden. Bij een ongeval worden automatisch de beelden van voor en na de impact opgeslagen. Naast deze droom van verzekeringsmaatschappijen kun je bijvoorbeeld prima navigatie met 7 inch touchscreen en Apple CarPlay, wi-fi, rijstrookherkenning, een dodehoeksensor en een panoramadak krijgen.

Wanneer kan ik de nieuwe Citroën C3 bestellen?

Nu, en vanaf november wordt ie geleverd. Hij is er met drie verschillende PureTech-benzinemotoren (68, 82 en 110 pk) en twee BlueHDi-diesels (75 en 100 pk). De prijzen beginnen bij 14.684 euro (12.955 euro in België); onze PureTech 110 met automaat in de complete Shine-uitvoering moet 20.084 euro (20.270 euro in België) in het laatje brengen.

Lees ons volledige rijverslag van de Citroën C3 in TopGear Magazine nummer 138, dat op 17 november verschijnt.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws