Citroën is zeer bijzonder: het is een van de oudste merken die er zijn en er zijn weinig merken die meer hebben bijgedragen aan de innovatie van de automobiel. De Citroën SM is een van de bijzondere auto’s die ze gebouwd hebben. Een echte Gran Turismo, maar dan eentje voor mensen met gevoel voor stijl. Een auto die het net eventjes anders dan anders deed. Dat werkt niet altijd, maar in dit geval wel. Het is nog altijd een van de meest bijzondere én unieke auto’s.
Om het 110-jarig jubileum te vieren, liet Citroen onlangs de SM Concept laten zien. Een soort re-interpretatie voor 2024. Uiteraard waren we heel erg blij dat Citroen, eh, DS Automobiles dus, in elk geval een moderne SM conceptauto heeft gemaakt. Nu weten we wat er gaat gebeuren met zo’n concept. Die gaat dat een paar autoshows mee op reis om na een jaartje in een museum terecht te komen. Hooguit dat zo’n voertuig in Gran Turismo terechtkomt, maar daar blijft het dan bij.
De DS Automobiles SM gaat in productie
Maar in dit geval wellicht niet. We hebben namelijk goed tot zeer goed nieuws voor SM-liefhebbers (de Citroën SM, niet dat andere). Het is niet zo dat er een tweedeurs DS 9 komt en dat ze het er dan bij laten zitten. Nee, het moet echt iets bijzonders gaan worden. Dat meldt DS ontwerper Thierry Metroz aan TopGear. Het bijzondere is dat de nieuwe SM gebruik gaat maken van Maserati-techniek.
Nu is dat niet direct heel erg vreemd. Zowel Maserati als DS Automobiles is onderdeel van het Stellantis-concern. Dit maakt het makkelijker voor de merken om samen te werken. De basis zal de Maserati Gran Turismo zijn. Volgens Metroz is de voorruit van de SM Concept al van de Gran Turismo. Er zitten sowieso wat Maserati-onderdelen in de conceptversie. Om de auto te kunnen bouwen, wilde DS niet te veel onderdelen zelf moeten ontwikkelen.
Nieuwe Citroen SM kost een miljoen euro
DS gaat de auto zelf niet bouwen, maar laat dat over een aan carrossier. Welke is niet bekend, maar denk aan een coachbuilder als Bertone of Zagato. De motor zal dan wederom van Maserati komen. Nog mooier, dat is dan ook meteen een V6! Dat is zeer historisch verantwoord. Het is de Nettuno-V6, die minimaal 530 pk levert in de Gran Turismo. Bij de SM ging het nooit om het maximale vermogen, 530 pk is meer dan zat.
Lees ook: De Citroën SM van Johan Cruijff kan van jou zijn
Of de nieuwe Citroën er wel of niet komt, is afhankelijk van de businesscase. Carlos Tavares (chef van Stellantis) en Olivier Francois (chef van DS Automobiles) staan beide achter het project. Als het geld kan opleveren, mag de auto in productie. Qua aantallen moet je ongeveer denken aan 50 tot 200 stuks. Net voldoende om het ontwikkelen van unieke onderdelen te rechtvaardigen. Qua prijs moet je denken aan ongeveer een miljoen euro. Maar ja, dan heb je wel iets unieks.
Dutchdriftking heeft op 18 november 2024 geschreven:
Hoe lang blijven ze nu volhouden dat het een Maserati motor is? Het is een Ferrari V8 motor welke door Alfa Romeo met toestemming (en mogelijk medewerking) van Ferrari aangepast is naar 2,9 V6. Niets om je voor te schamen, maar stop met die onzin waarin je verkondigd dat het een Maserati blok is.
Jan-Willem Eysink heeft op 18 november 2024 geschreven:
@dutchdriftking: goede vraag! Als ik mij niet vergis, is de basis van de architectuur van het blok gelijk aan de Ferrari V8. Dat is overigens geen schande natuurlijk! Wel heeft de Nettuno een unieke cilinderkop, voorkamerinjectie en een hogere compressieverhouding. Het is dus niet een ander chipje of uitlaat, maar een behoorlijk herziene motor. En als ze anno 2024 nog een bijzondere verbrandingsmotor bouwen zoals deze, mogen ze hem van ons een eigen naam geven,
Dutchdriftking heeft op 19 november 2024 geschreven:
@Jan-Willem Eysink: Het hangt er sterk vanaf welke Neptuno V6 ze dan bedoelen. De V6 uit de Grecale is namelijk 98% gelijk aan die van Alfa Romeo, dat het exemplaar in de MC20 behoorlijk herzien is wil ik wel geloven. Het is vooral jammer dat ze beiden motoren dezelfde naam geven. Aangezien de SM geen middenmotor krijgt is de kans groot dat ze hier doelen op het Alfa Romeo exemplaar. Nogmaals beiden zijn zeer gave motoren, en er zeurt ook niemand over de Audi/Porsche V8 in de Lamborghini’s, maar die leggen het er ook niet zo dik bovenop ;).