De Cupra Formentor is totaal geen Seat

Ze zeggen dat het een concept is - maar dat geloven we niet

Cupra Formentor
Cupra Formentor
Cupra Formentor
Cupra Formentor
Cupra Formentor
aCupra Formentor
Cupra Formentor
Cupra Formentor
Cupra Formentor
Cupra Formentor
Cupra Formentor
Cupra Formentor
Cupra Formentor
Cupra Formentor
Cupra Formentor
Cupra Formentor
aCupra Formentor
Cupra Formentor
Cupra Formentor
Cupra Formentor
Cupra Formentor
Cupra Formentor

Exact één jaar geleden vloog Seat een flink stel journalisten naar Barcelona om de geboorte van het merk Cupra mee te maken. Sindsdien strooide het merk wat Spaanse pepertjes over bestaande Seat-modellen, maar kwam nooit met een écht eigen model. Aanschouw nu dan toch de Cupra Formentor – het eerste toegewijde Cupra-model.

Om even in de voedselsferen te blijven: ja, de naam klinkt inderdaad als fermenteren – het proces waar bacteriën, schimmels en gisten gebruikt worden om voedsel te maken. In Zweden is rotte vis een heuse delicatesse. Goed, de Cupra Formentor dus. Eet smakelijk. Waarschijnlijk is de auto vernoemd naar Cap de Formentor, een plek op het oostelijke puntje van Mallorca.

Waarom is de Cupra Formentor bijzonder?

De Cupra Formentor is dus de eerste auto die uitsluitend van Cupra is. Geheel volgens de laatste trends is het een SUV. We zouden ook zeggen dat het de eerste plug-in hybride van Seat is – maar Cupra is dus geen Seat. We kunnen wel zeggen dat de sportieve stekkerauto een vermogen van 245 pk heeft en zelfs 50 kilometer elektrisch kan rijden.

Een DSG-automaat, een sperdifferentieel, progressieve stuurbekrachtiging en adaptieve dempers zijn allemaal aanwezig bij de Cupra Formentor. Het persbericht spreekt niet over voor- of vierwielaandrijving, maar we houden voor nu even rekening met aandrijving naar alle wielen.

En binnenin de Cupra Formentor?

Een 10-inch scherm begroet je bij het instappen. Koolstofvezel en leer versieren het interieur. Volgens Cupra lijkt het ‘dashboard van de Formentor te zweven en loopt als een horizontale lijn van portier naar portier.’ Het merk doet een dappere poging om blauw leer op het dashboard te herintroduceren. Niet geheel onverdienstelijk, moeten we toegeven.

We mogen het niet zeggen, maar de neus en het interieur hebben veel weg van dat van de Seat Tarraco, waar niet geheel toevallig ook een plug-in hybride versie van onderweg is. Je ontkomt er ook niet aan bij een submerk: de twee zullen altijd elementen blijven delen. We vragen ons trouwens wel af hoe groot de kofferklep-opening zal zijn met de taps toelopende lijnen.

In maart kun je ‘m aanschouwen op de Autosalon van Genève – prijzen en definitieve specificaties volgen later.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Nieuwste van TopGear

Autonieuws