Cupra Leon Competición en e-Racer zijn hier

Ze doen mee aan de TCR en de ETCR

Foto('s): CupraCupra Leon Competicion
Foto('s): CupraCupra Leon Competicion
Foto('s): CupraCupra Leon Competicion
Foto('s): CupraCupra Leon Competicion
Foto('s): CupraCupra Leon CompeticiCupra Leon Competicionon
Foto('s): CupraCupra Leon Competicion
Cupra Leon Competicion
Cupra Leon Competicion
Cupra Leon Competicion
Cupra Leon Competicion
Cupra Leon CompeticiCupra Leon Competicionon
Cupra Leon Competicion

We blijven het ons afvragen: wat als een autofabrikant nou het lef heeft om een TCR-racer met een kenteken aan te bieden? En dan niet zo’n laffe poging als de Volkswagen Golf GTI TCR, waarbij de autofabrikant niet verder ging dan iets meer vermogen en wat kekke stickers. Nee, we hebben het over een heter-dan-hete hatchback, met idiote proporties en wielen die nét vrij lopen in de vierkante wielkasten. Toyota bewees met de GR Yaris dat het kan.

Als het bij één merk in lijn is met de waardes, is het wel Cupra. Seat brak een rib af en daaruit ontstond het sportieve submerk. Gisteren onthulden ze de nieuwe Cupra Leon en daarbij gelijk ook de Cupra Leon Competición. De racer moet voldoen aan het reglement van het TCR-kampioenschap en krijgt daarom 340 pk en 410 Nm, net als alle andere racers in zijn klasse dat ongeveer hebben. Het vermogen gaat naar de voorwielen om voor een 0-100-tijd van 4,5 seconden te zorgen. De top is 260 km/u.

De Cupra Leon Competición mag van hetzelfde reglement niet teveel afwijken van de productieversie, wat betekent dat het geen miljoenen hoeft te kosten om een straatversie te ontwikkelen. Het wensenlijstje: het plaatwerk zoals op de foto’s, de uitlaat in het midden maar dan koperkleurig, de rolkooi mag ook een halve kooi achter de bestuurder zijn en een beetje interieurbekleding is wel prima. Ons tarief voor dit advies is precies één Cupra Leon Competición Carretera (da’s Spaans voor Stradale, wat ‘voor de weg’ betekent in het Italiaans).

Cupra e-Racer

Met oog op de Neus van Europa en de restricties van de uitstoot, is een Cupra Leon Competición met een 2,0-liter benzinemotor en 340 pk niet de beste keuze voor Seat. Maar een Cupra e-Racer met een kenteken, dat zou geen probleem moeten zijn. Deze elektrische racer is ontwikkeld voor de Pure ETCR, de elektrische evenknie van de bovengenoemde competitie. De Cupra e-Racer gebruikt vier elektromotoren voor een systeemvermogen van 680 pk en 960 Nm. Het batterij-pakket is 65 kWh, wat meer is dan de topuitvoering van de ID3, en die rijdt 420 kilometer ver.

Als Cupra in één klap het saaie imago (of wat er nog van over is tegenwoordig) van de elektrische auto wil wegvagen, dan moeten ze de e-Racer gaan aanbieden in de showrooms. In het geval dat de hoge bazen bij Cupra geen Nederlands kunnen lezen en dit idee zonder nadelen niet oppikken, kun je dit jaar in ieder geval al kijken naar de Cupra e-Racer. Het ETCR-kampioenschap gaat dit jaar van start. Andere merken als Hyundai en Alfa Romeo doen ook mee.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws
Magazines