Czinger 21C: 1.250 pk en uit de 3D-printer

Koenigsegg-rivaal uit Californië

Czinger 21C 2020
Czinger 21C 2020
Czinger 21C 2020 deuren
Interieur Czinger 21C
Interieur Czinger 21C
Czinger 21C Czinger 21C 2020 2020
Czinger 21C 2020 2,9-liter V8 motor
Czinger 21C 2020
Czinger 21C 2020
Czinger 21C 2020
Czinger 21C 2020
Czinger 21C 2020
Czinger 21C 2020
Czinger 21C 2020
Czinger 21C 2020
Czinger 21C 2020
Czinger 21C 2020 deuren
Interieur Czinger 21C
Interieur Czinger 21C
Czinger 21C Czinger 21C 2020 2020
Czinger 21C 2020 2,9-liter V8 motor
Czinger 21C 2020
Czinger 21C 2020
Czinger 21C 2020
Czinger 21C 2020
Czinger 21C 2020
Czinger 21C 2020
Czinger 21C 2020

We hebben de teasers gezien, gestoeid met de naam (de C is stil, ‘Zinger’, dus) en nu is Czinger klaar om ons onder te dompelen in alle specificaties van hun 21C. Het grote nieuws is dat de hypercar uit de 3D-printer komt, of in ieder geval grote delen van het onderstel. Het is een revolutionaire techniek die veel teweeg kan brengen in de auto-industrie. Het productieproces is misschien nog indrukwekkender dan de auto, en die is al heel indrukwekkend.

Voordat we daar op verder gaan, eerst even de cijfertjes doen? Een door Czinger zelf ontwikkelde 2,9-liter V8 produceert bijna 950 pk en gilt het uit tot 11.000 tpm. Geen enkele andere verbrandingsmotor heeft een hogere vermogensdichtheid, met 329 pk per liter. De V8 is gekoppeld aan een zeventraps automaat. Op de vooras zorgen twee elektromotoren voor vierwielaandrijving en een systeemvermogen van 1.250 pk.

Het leeggewicht is 1.165 kilo. ‘Ik hou van Bruce Lee, ik ben geen Arnold Schwarzenegger-man. De toekomst gaat over lean and mean en efficiënt zijn. Het gaat meer om vermogen in verhouding met gewicht’, zegt Kevin Czinger, wiens rol binnen het bedrijf we waarschijnlijk niet hoeven uit te leggen. De 0-100-tijd van de Czinger 21C is 1,9 seconden, de 0-300-tijd is 15 seconden en de 0-400-tijd is een ongelofelijke 29 seconden. De kwartmijl is klaar in 8,3 seconden. De topsnelheid is 432 kilometer per uur.

Schrijf de Czinger 21C niet direct weg als weer een luchtkasteel waar we over tien jaar niets meer van horen. Zeker, ze willen 80 exemplaren bouwen (25 circuitversies, 55 straatversies) voor 1,7 miljoen dollar per stuk, maar het doel is om de manier waarop auto’s gebouwd worden te veranderen met de revolutionaire 3D-printtechniek. De Czinger 21C is slechts proof of concept.

‘Dit is wat het is, man. Ik wil toffe spullen bouwen. Maar als je een ambachtsman bent die eigenlijk een technoloog is, dan moet je het juiste gereedschap maken. Ik wil dat het autobedrijf Czinger vijf straten verder is dan wie dan ook op de planeet’, zegt Kevin. Het kenmerkende uiterlijk dankt de Czinger 21C aan zijn 1+1 configuratie, waar de passagier achter de bestuurder zit. De inspiratie daarvoor leende Kevin van superbikes.

Wat komt uit de 3D-printer?

Elk onderdeel van het onderstel, vooral de dingen waar veel krachten op komen, dat met de 3D-printer gemaakt kan worden, wordt dat ook. De draagarmen, de voorste kreukelzone en het raamframe komen bijvoorbeeld uit de printer en zijn gemaakt van aluminium- en titaniumlegeringen. De printer plaatst alleen materiaal waar materiaal moet zijn, en bespaart zo grondstoffen.

De materialen zijn ook eenvoudig te recyclen door ze weer terug te smelten en opnieuw in de printer te gebruiken. Daarnaast kent de techniek meer voordelen. Door de mogelijkheid van complexe vormen dient de uitlaat bijvoorbeeld niet alleen om gassen de wereld in te spuwen, maar is tegelijk een integraal onderdeel van de crashstructuur. Het eindstuk is trouwens ontworpen om X-vormige vlammen te schieten.

Het 3D-printen gaat net zo snel als het smeden van onderdelen. Aluminium onderdelen tussen de 3D-geprinte delen zijn simpel van vorm en hebben standaard maten, zodat de productie simpel is en de stijfheid hoog is. Daarnaast gebruikt Czinger een hoop koolstofvezel en bestaande onderdelen om kosten te besparen. En omdat de auto uit modules bestaat, kun je de auto bij schade gemakkelijk repareren.

Dat is niet het enige

Czingers methode splitst een autofabriek in losse geautomatiseerde modules van 15 bij 15 meter. Elke module kan 10.000 onderstellen per jaar produceren en kost slechts 2,5 miljoen dollar. ‘We hebben Henry Ford ondersteboven gekeerd’, zegt Czinger. Er komen nog andere kosten bij kijken, maar je hoeft niet direct honderden miljoenen te investeren in een Gigafactory.

Reacties
  1. TG zegt op 22 februari 2020 om 15:16:

    Met de vrijheid van een 3D printer vind ik het design zeer tegenvallen ten op zichte van de draagarmen.
    De wielen spoiler koplampen zien er goedkoop uit en de voorkant van de auto heeft een iets te stompe neus.
    De techniek is prima in orde nu nog het uiterlijk dat 2.5 miljoen dollar uitstraalt.
    Is de motor zonder drukvulling?

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws