Dacia Jogger is een nuchtere zevenzitter

Een vriend voor het leven, meent Dacia

Foto('s): DaciaDacia Jogger (2021)
Foto('s): DaciaAchterkant Dacia Jogger (2021)
Foto('s): DaciaZitrijen in de Dacia Jogger (2021)
Foto('s): DaciaInterieur van de Dacia Jogger (2021)
Foto('s): DaciaAchterste zitrij opgeklapt Dacia Jogger (2021)
Foto('s): DaciaAchterruit van de Dacia Jogger (2021)
Dacia Jogger (2021)
Achterkant Dacia Jogger (2021)
Zitrijen in de Dacia Jogger (2021)
Interieur van de Dacia Jogger (2021)
Achterste zitrij opgeklapt Dacia Jogger (2021)
Achterruit van de Dacia Jogger (2021)

Europa, of eigenlijk de wereld, is een beetje klaar met de MPV. De meeste merken hebben de te heet gewassen touringcars geschrapt voor een toch iets minder praktische SUV en hoewel de Espace nog bestaat, is die ook niet meer wat ie ooit was. Gelukkig is er nog Dacia, dat een nuchtere blik op auto’s heeft. Het Roemeense merk (dat in Franse handen is) komt volgend jaar gewoon met een gloednieuwe MPV naar Nederland. Helemaal immuun voor de SUV-trend zijn ze overigens niet; de Dacia Jogger krijgt kunststof rond de wielkasten voor een ruiger uiterlijk.

‘De Dacia Jogger geeft zijn bestuurder het gevoel dat hij een vriend voor het leven is voor zowel het dagelijkse leven van zijn gezin als voor avontuurlijke uitstapjes en het buitenleven’, meent het merk. Laten we het erop houden dat ie vooral heel praktisch is voor gezinnen. Binnenin bieden drie zitrijen plaats aan in totaal zeven personen. De achterste zitrij kan zijn pootjes optrekken voor meer bagageruimte. In 2023 komt ie zelfs als hybride.

Motoren Dacia Jogger

Eerst kom de Dacia Jogger als TCe 110-benzinemotor met 110 pk. Daarnaast biedt Dacia nog een LPG-versie aan met 100 pk. Dit jaar nog kun je je bestelling plaatsen voor de nieuwe MPV, dan staat ie aan het begin van 2022 voor de deur. De prijzen worden over een tijdje bekendgemaakt.

Reacties
  1. Het valt een beetje op zegt op 6 september 2021 om 13:21:

    De Dacia importeur heeft zo te zien weer een stagiaire aan het werk gezet met wat nepprofielen om een reeks overdreven positieve reacties te plaatsen. Wel erg doorzichtig. Zoals ze doen bij alle nieuwsberichten over hun merk.

    • Ikke zegt op 7 september 2021 om 08:47:

      Idd viel mij ook al op!

  2. Dacialover zegt op 5 september 2021 om 19:35:

    Ik rij een Dacia Lodgy, 7 zitter en ook een Dacia Dokker. Prima auto’s en goedkoop in gebruik. Comfort is nauwelijks minder. Alle opties hebben we ook. Het enige vreemde is dat deze auto’s over de grens minstens €7000 ninder kosten dan in Nederland. Lodgy in Spanje vanaf € 12000 en hier in Nederland €21000 …

  3. @3 zegt op 4 september 2021 om 19:27:

    Totaal geen vergelijking, en uit ervaring weet ik dat een grote luxe 2e hands auto veel duurder is per maand.

  4. Willem zegt op 4 september 2021 om 18:19:

    Totdat je onderhoud nodig hebt is het allemaal leuk. Als je dan vervolgens in 5 jaar de nieuwprijs van de Dacia betaald aan meer brandstof, belast, verzekering en onderhoud wordt het een stuk minder leuk

  5. Casper zegt op 4 september 2021 om 12:21:

    Lijkt me mooie auto, gezin 2 ouders en nu 3 pubers.
    Had een dacia sandero, met 3 echte zitplaatsen, toen de Kids kleiner waren, ideale auto alleen in de garage geweest voor jaarlijks onderhoud.
    Rijd nu kia carens 7-zitter, ook met 3 echte stoelen op de 2e rij, zodat de pubers ook een goede zitplaats hebben als we naar Spanje rijden.
    Deze dacia zou voor mij zeker een goede auto zijn als mijn kia op zijn eind loopt en ik nog 3 inmiddels grote kinderen moet kunnen vervoeren.

  6. Sv zegt op 4 september 2021 om 09:39:

    Drie kinderen, sportclubjes, veel kamperen, altijd boten en fietsen op het dak, kom maar op! En nog op LPG ook. Kan niet beter. En de hierboven genoemde alternatieven? Niet meer nieuw te krijgen. Is een rap opdrogende bron. En suv’s heb je echt helemaal geen zak aan. De suv’s die wij ooit gepast hebben met ons vijven waren allemaal niet ruimer van binnen dan een gewoon golfje. Maar inderdaad, als single of duo zul je de kracht van een dergelijke auto als de jogger nooit kunnen begrijpen. Vlakke achterbank (wel eens drie kinderstoelen naast elkaar gezet?), grote ramen achter (wel eens achterin zo’n claustrofobische mx30 of chr gezeten? Veevervoer is beter geregeld), inladen zonder nadenken in een kofferbak van 700 liter, tanken voor 60 cent per liter en al deze supercareigenschappen voor een prijs waar je geen extra tuintje op de zolder voor hoeft aan te leggen. Helemaal top👍

  7. Kevin zegt op 4 september 2021 om 07:56:

    Mooi ding! Ik rij nu de laatste generatie Opel Zafira. Is één van de weinige auto’s waar alles in past zonder een Amerikaans model te kopen. Ik baal dan ook erg dat de “echte” Zafira niet meer nieuw te koop is. Ik ben niet bekend met de brouwkwaliteit van Dacia maar qua design spreekt het mij ook aan. Ik zie bij het zoeken van een nieuwe auto best een ritje langs de Dacia dealer in het verschiet. SUV zijn simpelweg te klein aan de binnenkant of kosten direct 80K+

  8. Liefhebber zegt op 3 september 2021 om 13:45:

    Ik snap nooit zo goed waarom mensen een auto als deze kopen. Als je niet voor de meest kale uitvoering gaat, kost deze ruim meer dan 15000 euro. Voor dat geld heb je ook ruim de keuze in Ford S-Max of Volvo XC90 7-zitters. Dan heb je een comfortabeler, grotere, snellere en minder afschrijvende (heeft een ander al betaald) auto die er bovendien oneindig veel beter uit ziet. Dan moet je toch wel een autohater zijn om in dat geval voor een Dacia te gaan?!

    • MarkHeijen zegt op 4 september 2021 om 20:56:

      Smaken verschillen gelukkig. Ik heb liever een nieuwe Dacia dan een tweedehandse Ford S-Max of Volvo XC90.

    • a zegt op 3 september 2021 om 16:06:

      Voor 15k een XC90 kopen zal best lukken, maar vervolgens zijn je maandelijkse kosten toch veel hoger? Motorrijtuigenbelasting van zo’n zware XC90, brandstofverbruik, onderhoud.

  9. Vriend voor het leven? zegt op 3 september 2021 om 13:32:

    Zou er nog niet dood in gevonden willen worden.

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken