Het is lange tijd ontzettend makkelijk geweest om lacherig te doen over Chinezen. Dat wil zeggen: over wat ze op autogebied deden – geen kwaad woord over de Chinese keuken, kung fu en AliBaba.com. En ook op het gebied van milieuvervuiling en kinderarbeid kunnen we nog heel wat van ze opsteken. Maar die auto’s… Veel meer dan wat hopeloos knip- en plakwerk dat er niet alleen uitzag alsof het elk moment uit elkaar kon vallen, maar het waarschijnlijk nog deed ook, hebben we er nog niet vandaan zien komen. Maar dat verandert. En, zoals in China te doen gebruikelijk, in rap tempo ook. Ziehier een paar voorbeelden die zojuist op de autoshow van Shanghai zijn gepresenteerd. En een paar ‘speciaal voor China’-dingen door Europese merken die China al heel wat langer veel serieuzer nemen dan wij tot nu toe hebben gedaan.

Lynkmiechel

Dit is het eerste productiemodel van Lynk & Co, en ja, je kunt ze maar beter héél serieus nemen. Het bedrijf is een dochter van Geely – dat zal je al bekender voorkomen. Precies: dat is die tent die zich de eigenaar van Volvo mag noemen. Deze ’01’ (het beestje moet een naam hebben) staat dan ook op het onderstel waar straks ook de Volvo XC40 op zal komen te staan. In China komt de crossover met standaard internetverbinding en (jawel) levenslange garantie. Oh ja: ze willen hem in 2019 in Europa op de markt brengen.

En daarna komt deze

Want dit is nu nog een net onthuld concept van datzelfde Lynk & Co , dat de naam ’03’ heeft meegekregen. (Als je de ’02’ mist: die is er ook en dat is een midi-SUV. Dus die zal ook wel komen.) Vergelijk dit eens met het concept dat Volvo eerder liet zien van de komende XC40 en S40. Griezelig haast, toch? Maar ja: dit is dan ook niet eens een Blothel Flom Anothel Mothel. Want dezelfde moeder…

Gezellig, met z’n allen elektrisch

Dit hier is de NIO ES8, een lel (want bijna vijf meter lang) van een vol-elektrische zevenzitter. De bedrijfsnaam doet heel misschien een klein belletje rinkelen: een elektrische supersportauto van het merk zette vorig jaar een Ring-record neer voor elektrische auto’s. Hun software testen ze met behulp van GTA V. Ofwel: deze jongens weten het een en ander van volts en watts. En binnenkort ook van ohms, in de vorm van weerstand. Ze kozen namelijk voor het concept van een verwisselbare batterij. Dat deed Renault ooit ook, met de Fluence. En we weten allemaal hoe het daarmee is afgelopen.  

Panamera XXL

Je weet waarschijnlijk: als Chinezen íets belangrijk vinden aan een auto, dan is het ruimte op de achterbank – daar zit je immers als welgestelde Chinese autobezitter. Vandaar dat veel merken een versie brengen met verlengde wielbasis. Zo ook Porsche, dat de Panamera speciaal (en alleen) voor China op die manier behandelt. Hij krijgt dan, hoe treffend, de toevoeging Executive. Aan de buitenkant zie je niet eens zo veel, maar dat interieur is inderdaad riant, zo…

Blingbling

Waar Chinezen ook helemaal dol op zijn: goud en ander spul dat glimt. Als je niet beter zou weten, zou je heel terecht kunnen denken dat ‘Blingbling’ een Chinese term is. Hoe dan ook: Bentley speelt daar maar wat graag op in met allerlei speciale versies. Die er natuurlijk voornamelijk op gericht zijn die arme rijke Chinezen zo veel mogelijk geld (‘pingping’) uit de zak te kloppen. Overigens waren natuurlijk ook bedrijven als Audi, Skoda en Volkswagen nadrukkelijk in Shanghai aanwezig, al was dat met min of meer dezelfde auto. En dat Mercedes er de nieuwe S-klasse liet zien, was met al dat Nieuwe Geld op zoek naar Nieuwe Status aldaar natuurlijk ook geen toeval.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)