Dario Franchitti: de autobiografie

Wat zou een viervoudig Indycar-kampioen rijden? We vragen het Dario Franchitti.

Dario Franchitti
fiat uno turbo
Dario Franchitti
Dario Franchitti
Dario Franchitti
Dario Franchitti
Dario Franchitti
Dario Franchitti
fiat uno turbo
Dario Franchitti
Dario Franchitti
Dario Franchitti
Dario Franchitti
Dario Franchitti

‘Ik heb ook wel andere hobby’s, maar auto’s zijn het belangrijkst. Ik kan elke dag over auto’s praten, erover lezen, erin rijden, en het verveelt me nooit. Auto’s zijn een probleem, een verslaving – ik kan niet al mijn auto’s gebruiken, maar ik heb wel een emotionele band met ze, en dat maakt het moeilijk om ze te verkopen.

Ik heb mijn Ferrari F40 deze maand precies achttien jaar. Ik heb ‘m nog nooit in de regen gereden; ik heb ‘m regelmatig ergens laten staan als het aan het eind van de dag plots ging regenen. Hij heeft veel meer vermogen dan grip, hij is leuk en licht – ik zou eerder mijn huis verkopen dan die auto. Ik verdeel mijn auto’s in auto’s om voor altijd te houden en, eh, auto’s om niet te houden. In de eerste categorie vallen een F40, een F355 Spider die ik nieuw heb gekocht in 1998, een nieuwe 911 R, mijn hotrod-Porsche – een 911 T uit 1973 die 335 pk heeft en maar 900 kilo weegt – en een Mercedes E 55 uit 2004. Die laatste is niet per se de bestrijdende auto van het stel, maar hij is wel leuk om banden mee op te roken.

En de auto’s die je wel hebt verkocht?

Tja, ik kreeg vrijwel direct spijt nadat ik mijn Porsche 911 Speedster inruilde voor een Ferrari 348, dus die heb ik weer ingeruild voor een Testarossa, maar die vond ik te onhandelbaar, en zo ben ik aan mijn F355 gekomen.

Mijn eerste auto was een Fiat Uno Turbo, maar die was destijds wat te duur voor me. Toen heb ik een VW Golf GTI gehad, maar die werd gestolen, en daarna reed ik als armlastige, beginnende coureur in een dieseltje, een Peugeot 205. Ik heb een paar jaar geleden geprobeerd om die Uno terug te vinden, maar die heeft het kennelijk niet overleefd. Ik heb ook nog steeds de neiging om een tweede generatie VW Golf GTI 16V op te knappen, als herinnering aan die tijd.

Welke auto staat bovenaan de lijst?

Sinds ik ben gestopt met racen in 2013 [Dario won het IndyCar-kampioenschap vier keer, red.] heb ik mijn auto’s terug laten verschepen naar Schotland, want dat is toch de beste plaats voor een mooie roadtrip. Ik denk dat ik de Porsche Carrera GT nu prefereer boven de Ferrari F40 wat betreft auto’s in mijn garage – dat was de laatste auto die ik heb meegenomen voor een rit naar Fort William en Oban.

Ik krijg binnenkort de nieuwe Honda NSX – ik heb meegewerkt aan de ontwikkeling ervan, en dat was een heel interessant proces, maar mijn jongste liefde is die nieuwe Ruf CTR met een koolstofvezel kuip, die in Genève op de show stond. Als ze die nou zonder turbo gaan maken, dat zou iets geweldigs zijn.’

Reacties
  1. i-dtec3 zegt op 12 juni 2017 om 14:33:

    Mooie auto’s bezit Dario.

    En er zitter er tussen die ik zeker zelf wil hebben, dan dan de andere modellen ervan.
    Zo wil ik een oude Honda NSX.
    Zo wil ik inplaats van een Ruf een 4.8 RS GT3 uit de 991 serie.

    Een F40, die auto is zo iconisch en prachtig, ik zou ook een LaFerrari erbij willen.

    Daarna een mooie Amerikaanse klassieker.
    Een Mercedes CLS shootingbrake voor een praktische auto in het bezit te hebben.
    En als laatste een Mini JCW.
    Een Ford Granada GXL coupé.
    Een Datsun 240Z.
    Een Nissan GT-R, en een Koenigsegg Regera.

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken