Thuis hadden we een garage-bedrijf: garage Catsburg. Wij woonden ernaast, dus ik was daar geregeld te vinden. Niet zozeer om aan auto’s te sleutelen, maar vooral om zoveel mogelijk met oude sloopauto’s te rijden. Ik heb echt twee linkerhanden, dus dat sleutelen en de interesse voor techniek zijn er ook nooit echt gekomen. Op zeer jonge leeftijd leerde ik al autorijden op het terrein rond het bedrijf. De eerste keer reed ik bijna mijn opa aan. Op mijn veertiende reed ik in sloopauto’s in het weiland achter de garage tot ze het niet meer deden. Ik had ooit een oude Honda Civic, die was echt onverwoestbaar. Die auto heeft zo veel moeten doorstaan. Ik heb er nog een keer mee in de sloot gelegen.

Nicky Catsburg’s interesse in autosport

Het was rond die tijd dat ik interesse begon te krijgen in autosport. Karten was nooit een optie, daar was mijn vader simpelweg veel te druk voor. Ik zat op voetbal en had voor die tijd nooit echt gedroomd van een carrière in de autosport. Tot mijn broer een keer vroeg of ik mee ging indoor-karten. Dat was het begin van het einde, vooral voor de portemonnee van mijn vader. Ik was direct verkocht. Op mijn vijftiende ging ik voor het eerst het circuit op. Mijn vader heeft in de avonduren een oude BMW E30 320i omgebouwd. Ik zeg altijd dat ik heb geholpen, maar ik was vooral aan het kijken hoe hij het deed. We hadden zelfs ducttape-striping! Het was een superleuke auto om het racen mee te leren.

De eerste stappen voor Nicky

Mijn rijbewijs haalde ik op mijn achttiende. Een versnelde cursus, want ik vond natuurlijk dat ik al hartstikke goed kon autorijden. Bij mijn eerste examen zakte ik, hoe kan het ook anders, omdat ik te hard reed. Gelukkig ging het de tweede keer goed. Ik kreeg van mijn ouders een BMW E36 316i. Dat was echt een gave wagen. Als het wegdek nat genoeg was, kon ik er nog aardig mee driften! Mijn eerste ritje met die auto was naar het strand van Zandvoort, samen met mijn vriendin, inmiddels mijn vrouw. Iets minder mooi was dat ik thuis bij het inparkeren langs een muur schraapte. Dat inparkeren zit er nog steeds niet echt in. Als ik soms weer een halve meter van de stoep sta, vraagt mijn vrouw weleens: ‘En wie brengt mij nu naar de stoep?’

Nicky’s gele Mégane

Op mijn 21e reed ik in de Renault Mégane Trophy en dus moest mijn straatauto natuurlijk ook een Mégane worden. De lokale Renault-dealer en mijn vader waren zo gek om mij in een Mégane R26 F1 rond te laten rijden. Dat was echt een geweldige auto. En met het limited-slip-differentieel was ik ook in de bochten onver-slaanbaar! Tenminste, zo voelde dat. Dat mijn rijbewijs toen nooit is ingenomen, is een wonder. Ik weet nog dat ik weleens met 250 km/u op de snelweg in Duitsland achter de duurste auto’s zat te bumperkleven. Wat zullen die wel gedacht hebben van zo’n gele Mégane in de spiegel?
Na de Renault, die toch wel een beetje duur was qua brandstof en verzekering, ben ik een Mini Clubman gaan rijden. Zag er goed uit en reed als een kart. De Mini heb ik niet lang gehad, want ik miste toch wat vermogen. Ik heb toen de Alfa Giulietta van mijn broer overgenomen, die was alweer iets sneller. Maar zo goed als de R26 was het allemaal niet meer.
De leukste periode kwam toen ik voor BMW ging rijden. Ik heb inmiddels een 335d Touring, een M3 en een M4 gereden. Sinds kort heb ik de nieuwe BMW M5 Competition en dat is de meest imposante auto die ik ooit heb gehad. Het vermogen, de wegligging, de sportiviteit, het comfort en het xDrive-systeem: het is allemaal echt heel goed. Met één druk op de knop switch ik naar achterwielaandrijving en kan ik nog steeds een beetje driften. De M4 die ik hiervoor had, was erg mooi aangekleed door M Performance.
Vooral over de uitlaat was ik erg te spreken. Als ik ’s ochtends wegreed, was de hele buurt wakker. Mijn vrouw is blij dat die weg is. Eigenlijk is het te gek voor woorden dat ik iedere keer een nieuwe BMW mag uitzoeken. Ik heb het zo ontzettend getroffen bij BMW Motorsport. Het is natuurlijk sowieso al een jongensdroom om in al deze auto’s te mogen rijden.
Toen ik in 2014 ging trouwen, hadden wij een Ferrari 458 als trouwauto. Het blijft een droom om ooit zo’n auto te bezitten. De snelheidservaring was bizar. Verder kijk ik de laatste tijd steeds vaker op internet naar een BMW E30 M3 of een E60 M5. Het is van  beide auto’s niet makkelijk om een betaalbare te vinden in goede staat, maar wie weet kom ik ooit nog eens wat tegen. Eerst maar even doorsparen! Mijn teamgenoot heeft onlangs een BMW Z8 gekocht, daar ben ik best wel jaloers op.

Nicky’s auto’s

BMW 3-serie E36 Renault Mégane R26 F1 Mini Clubman Alfa Romeo Giulietta BMW M5 Competition

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear