Even de balans opmaken. De Ford Mustang GT: onbetaalbaar. De Subaru WRX STI: dood. De Porsche 718 Cayman: nu een viercilinder. De CO2-uitstoot in Nederland: ongewijzigd sinds 1990. De hoge prijzen voor leuke auto’s zijn allemaal het resultaat van overheden die met belastingen strooien om milieu-onvriendelijke auto’s minder aantrekkelijk te maken.

Was het allemaal voor niets?

Oké, even nuanceren: we rijden met zo’n allen 42 procent meer kilometers dan in 1990. En de CO2-uitstoot in Nederland door auto’s steeg met slechts 12 procent. De maatregelen hebben dus wel degelijk effect. Maar dat brengt ons op een pijnlijk punt.

Terwijl ‘de kleine man’ zich scheel betaalt aan de schonere lucht, stookt ‘de man’ flink door. Voorbeeld: een vliegtuig jaagt er gemiddeld 400 kilo brandstof (dat is 1.200 kilo CO2!) doorheen om alleen al naar de Polderbaan te taxiën. En wat zou zo’n kreng trouwens uitstoten tijdens dat volgas opstijgen? Over die brandstof betalen ze geen (als in: 0 euro) belasting. Vooruit, deels natuurlijk om de tickets voor ‘de kleine man’ betaalbaar te houden, maar toch.

Schuitje varen…

Oh, nog zoiets: schepen. Een cruiseschip stoot gemiddeld per dag even veel rotzooi uit als één miljoen auto’s. Er meren dit jaar zo’n 80 cruiseschepen aan in Rotterdam – zal wel lekker opschieten met die milieuzone daar. Zeker omdat we de rest van de megatankers en ander ‘reguliere’ vrachtschepen gemakshalve niet eens meetellen. En ja, ook dit soort schepen kunnen in veel gevallen belastingvrij bunkeren (tanken).

Tijd om de teugels voor de automobilist iets te laten vieren. Gun iemand zijn weekendauto voor een leuk prijsje en laat de voertuigen voor de zee en in de lucht hun uitstoot drukken. Kunnen wij tenminste weer iets rijden wat een beetje leuk klinkt.

Reacties

  • Jaap heeft op 1 oktober 2018 geschreven:

    Helemaal eens met de laatste zin van dit artikel..

    De Ford Mustang V8 is sinds de WLTP toch iets (ca, 5000 euro) goedkoper geworden, het schijnt dat die grote sterke motoren tijdens de WLTP test minder uitstoten dan men verwachtte omdat die de iets hogere snelheid gemakkelijk aan kunnen, bij kleine motoren ligt dat anders, die moeten juist een stuk harder belast worden.

    Reageer
  • Eugene heeft op 11 september 2018 geschreven:

    Het is toch makkelijk om jan met de pet te laten betalen. Electrisch rijden is nog niet eens een druppel op een gloeiende plaat als je weet dat er geen regelgeving is op stookolie voor schepen!!! De grootste vuilverbranding ter wereld

    Reageer
  • Jan heeft op 10 september 2018 geschreven:

    Het zo eerlijker zijn als er betaald zou worden op de uitstoot per gezin niet alleen de auto als melkkoe gebruiken.
    kinderbijslag vervangen door co2 toeslag want er is toch geen tekort aan mensen op deze planeet?

    Reageer
  • Den heeft op 10 september 2018 geschreven:

    Precies zoals jullie schrijven! Heb wel eens een documentaire gezien waar gesteld werd dat de 13 grootste oceaan schepen, per jaar, net zo veel rotzooi uitstoten als alle auto’s, bestelbusjes en vrachtwagens bij elkaar.. Wereldwijd! En zij schatte dat er op iedere gegeven dag er tussen de 2,5 en 3 miljoen schepen onze oceanen bevaren. Als dan alleen de 13 grootste al zorgen voor een dergelijke uitstoot… Reken maar uit.

    Reageer

Laat een antwoord achter aan Jan Reactie annuleren

(verplicht)

Meer van TopGear