De originele Skoda Yeti was een leuke crossover met bolle ogen die terecht meteen een totale verkoop-hit werd. En toen werd ie braaf en corporate. Skoda dumpte de lieve, eigenzinnige koplampen en ging voor een totaal inwisselbaar front, alvorens de Yeti maar helemaal diep in het ijs te begraven ten faveure van de saaie Karoq.
Citroën C4 Cactus
Airbumps! Voor iedereen wiens automobiele trots ooit is gehavend door een wegrollend winkelkarretje verzon Citroën de oplossing: een enorme lap bubbeltjesplastic. Maar toen besloten ze dat de Cactus beter af zou zijn zonder de funky Airbumps, zodat hij een rivaal van de Astra en Focus zou kunnen worden. Ja hoor, tuurlijk.
Ferrari 512M
Het begon allemaal met de Ferrari Testarossa. Geen woorden voor nodig, toch? Maar dan, een facelift later: lieve help. Een rare, ongerijmde voorkant in plaats van klapkoplampen, rare ronde achterlichten en de lelijkste wielen ooit. Vanuit welke hoek je ’m ook bekeek, de 512M was slechter dan het origineel. Op zich best knap.
BMW 7-serie
Oké, echt mooi was hij al niet – maar de 7-serie was wel een redelijk beschaafde luxe zakenlimousine. En kijk nu eens wat er van ’m is geworden. Die grille. Die XXL, karikatuurachtige, kennelijk door Chinezen schitterend gevonden grille. Een epische, ja zelfs historische styling-ramp. Chris Bangle lacht zich vast helemaal rot.
Fiat Multipla
Hij had insectenogen en een dolfijnenneus, en hij was wat lomp. Maar de idioot uitziende Fiat Multipla, met twee zitrijen voor drie personen, had wel veel karakter. De facelift maakte van de Multipla een anonieme doos, waardoor mensen ineens Opel Zafira’s begonnen te kopen, gewoon om cooler te lijken. Ja, zo slecht was hij.
Maserati 3200GT
De 3200GT had een prachtige achterkant met ’s werelds eerste led-achterlichten. In boemerangvorm nog wel. Toen hij naar Amerika ging, werden ze verruild voor meer conventionele lichten die veel minder elegant waren. Het bleef een mooie auto, daar niet van, en dit is dus makkelijker te vergeven dan bijvoorbeeld de…
Pontiac Aztek
Hij begon afgrijselijk, als een van de lelijkste auto’s aller tijden. Toen pakten ze in de VS een schetsboek om iets aan het design te doen en was ie… nog steeds afschuwelijk. Want alleen de deuren werden aangepakt. Serieus: hoe kregen ze het voor elkaar om Walter Whites auto zelfs niet een kléín beetje op te kalefateren?
Lamborghini Gallardo
Een klassieker van Luc Donckerwolke. Je herkent ’m al van verre als een scherpe, agressieve Lamborghini, maar het was niet te veel van het goede. Drie facelifts later had ie een heel drukke voorkant die naar verluidt was geïnspireerd op een meerval (met een beugel). Gelukkig werd hij snel vervangen door de Huracán.
Chevrolet Camaro SS
Dit was een heel acceptabele retro-musclecar met verwijzingen naar de klassieke Camaro van 1967-1969. Daarna werd het een vreselijk misvormde herinterpretatie van, tja, van wat eigenlijk? Een buldog met een muilkorf? De verkopen zakten in elkaar, en al na één jaar werd de rare snuit opnieuw herzien.
Reacties
St heeft op 25 januari 2021 geschreven:
Vergeten de Ford Scorpio niet. Werd lelijkste ooit en verdween. Daarmee ook de meest fantastische en mega grote hatchback.
St heeft op 25 januari 2021 geschreven:
Vergeten de Ford Scorpio niet. Werd lelijkste ooit en verdween. Daarmee ook de meest fantastische en mega grote hatchback.