'De Ferrari 488 GTO is sneller dan een LaFerrari'

De aankomende Ferrari 488 GTO is sneller op Fiorano dan de LaFerrari - en potentieel sneller dan een Porsche 911 GT2 RS op de Nürburgring

'De Ferrari 488 GTO is sneller dan een LaFerrari'
'De Ferrari 488 GTO is sneller dan een LaFerrari'
'De Ferrari 488 GTO is sneller dan een LaFerrari'
'De Ferrari 488 GTO is sneller dan een LaFerrari'
'De Ferrari 488 GTO is sneller dan een LaFerrari'
'De Ferrari 488 GTO is sneller dan een LaFerrari'
'De Ferrari 488 GTO is sneller dan een LaFerrari'
'De Ferrari 488 GTO is sneller dan een LaFerrari'
'De Ferrari 488 GTO is sneller dan een LaFerrari'
'De Ferrari 488 GTO is sneller dan een LaFerrari'

De Ferrari 488 GTO, de 488 Evolution of de 488 Speciale. Hoe Ferrari hem ook gaat noemen: hij komt eraan. En hard ook. Ferrari geeft hem de krachtigste V8 mee die ze ooit maakten. Alles aan de Ferrari 488 GTO schreeuwt: ‘Wij willen beter zijn dan Porsche.’

Sneller dan de LaFerrari

Gisteren hield Ferrari een presentatie voor potentiële klanten. Een van de aanwezigen lekte een stel foto’s aan FerrariPhotoPage. Geen direct beeld van de auto, maar wel een paar cruciale feiten. Het belangrijkste: de Ferrari 488 GTO is sneller dan de LaFerrari op Pista di Fiorano, het privécircuit van Ferrari.

Minimaal 700 pk voor de Ferrari 488 GTO

De motor is een evolutie van het exemplaar in de 488 GTB en is zoals gezegd de krachtigste V8 die het merk ooit produceerde. Dat betekent minimaal 700 pk. Bovendien schaaft Ferrari 10 procent van het motorgewicht af. Volgens Ferrari heeft de GTO een ‘uniek circuit-achtig geluid’. Hij klinkt dus als een stuk asfalt. Of misschien is dat niet wat ze bedoelen.

Nog veel meer koolstofvezel

Ferrari doet een Koenigseggje en vervaardigt de velgen uit koolstofvezel. Dat scheelt 40 procent gewicht. De voorbumper, de motorkap, de achterbumper en de achterklep zijn allemaal van het geweven magische spul. Een koolstofvezel dashboard en middentunnel omringen de bestuurder.

GTE-techniek

De diffuser komt van de Le Mans GTE-racer en de achterspoiler is actief. De stuuroverbrenging is extreem direct en ook de bak is opnieuw geprogrammeerd. Michelin Sport Cup 2’s zorgen voor de grip. Vrij hardcore allemaal, dus.

Nürburgringrecord voor Ferrari?

Ferrari doet niet veel met de Nürburgring. Met de LaFerrari heeft het merk nooit officieel een recordpoging gedaan. Chief Technical Officer bij Ferrari en ex-Porsche-meneer Michael Leiter vertelde ons een jaar geleden: ‘Wij communiceren nooit rondetijden [voor onze auto’s]. Voor mij is de Nürburgring een technisch doel of een bouwkundig doel. Als je snel bent op de Ring, is je auto meestal goed voor de op de weg omdat je een setup nodig hebt die minder hard is dan een racesetup.’

‘Maar, er zijn veel dingen die invloed hebben. Veel variabelen waarmee je kunt spelen voor een ronderecord. Daar hou ik niet van. De rondetijd is een interne doelstelling. Ik denk niet aan het breken van records’, vult hij aan. De snelste Ringtijd die in een Ferrari 488 GTB werd gemeten, is 7:21,63, maar deze tijd is niet door Ferrari zelf gezet.

Met al deze specificaties zou je kunnen zeggen dat Ferrari op het punt staat een Porsche 911 GT2 RS-killer op de wereld los te laten. 2018 wordt een mooi jaar. De 488 GT3 (hieronder) geeft wellicht een goede indruk van het geluid.

Ferrari 488 GT3

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken