We hadden er al op gerekend dat de F-type goed zou zijn. Maar we hadden er niet op gerekend dat je met de V8 S de pure essentie van TVR zou kunnen injecteren. Jaguar zegt dat de acceleratie van 0 tot 160 in 8,8 seconden gaat en dat de top 300 km/u bedraagt – de begrensde top. Maar op de weg die daartoe uitnodigt, met het dak naar beneden en met bloed dat door jouw aderen jakkert, is rijden met de V8 S meer een stoot adrenaline dan een automobiele ervaring. Het is als bungeejumpen boven een actieve vulkaan.

Dan heb je ook nog het geluid dat ie maakt. Verschillende medewerkers van TopGear hebben burgerlijke ongehoorzaamheden veroorzaakt door domweg ’s morgens naar hun werk te rijden. Het geluid dat elke F-type veroorzaakt, zit op het randje waar genoeglijk geroffel overgaat in het gerochel van een benzine-­verslindend beest, maar dat van de V8 S komt bij omstanders binnen als het stemgeluid van de volslagen compromisloze schurk die Ben Kingsley neerzet in Sexy Beast.

Je moet dus een beetje in de stemming zijn. Stel je maar eens voor of je die stemming bij een Jaguar voor elkaar kunt krijgen. Zeker, het begint met een veel schuchterder V6, maar zelfs die levert al 340 pk. De V6 S doet daar nog een schepje bovenop, levert 380 pk en accelereert in minder dan vijf seconden naar 100 km/u. Dat is bijzonder vermakelijk en dan kun je met de software die Dynamic Drive heet ook nog eens de gasreactie, de besturing, het opschakelen en het geluid naar eigen hand zetten. Dat is een beetje kunstmatig, maar wel leuk. Trouwens, alle onderhuidse zaken leveren waar voor hun geld.

De F-type staat niet te boek als een auto voor het circuit, dus zal ie voor pur sang raceliefhebbers misschien iets te soft zijn. Dat betekent dat je er ook gewoon in het dagelijks verkeer prima mee uit de voeten kunt en je gezellig, met de radio aan, kunt komen waar je wezen moet. Heb je geen zin om naar het politieke geneuzel van de presentator te luisteren, dan is de Jaguar best bereid om te doen alsof hij een racer is. Zijn hang naar branie is vaak hilarisch.

Ook buitengewoon vermakelijk is het nieuws dat er een nog snellere versie zit aan te komen die de V8 S in z’n hemd lijkt te gaan zetten. Modelletje R. Lieve hemel, wat hebben die kerels zitten roken? Dat en de C-X17 crossover-concept – gaat zeker in productie, wat ze ook zeggen – betekent dat deze verkiezing de erkenning is van een geweldig jaar voor Jaguar.

Het lijkt erop dat ze er weer plezier in hebben en dat is altijd een goed teken. Tijd voor een ritje in de F Coupé. Voor nu noemen we dit alvast onze Cabriolet van het Jaar 2013.

Reacties