Zeker, een oude diesel met een vrachtwagenturbo zal in minder dan 4 seconden naar de 100 km/u schieten en minder kosten dan een ton. Dan heb je écht de goedkoopste auto die minder dan 4 seconden de 0-100 doet. Maar het liefst wil je een auto die het vaker dan één keer voor elkaar krijgt. En laten we, in het kader van appels met appels vergelijken, kijken naar de prijzen van nieuwe auto’s. Als je een nieuwe auto zoekt die in 4 seconden of minder naar de 100 km/u sprint, dan moet je linksom of rechtsom toch de portemonnee trekken. Elektrische auto’s zijn de goedkoopste optie, met prijzen net boven de 60.000 euro. Wil je een benzineauto, dan mag je minimaal 100.000 euro neertellen. Dit zijn de voordeligste auto’s die in 4 seconden of minder naar de 100 km/u schieten, gesorteerd van duurst naar goedkoopst. Lotus Exige Sport 350 – 3,9 seconden (65.000 euro zonder belastingen)
Inderdaad, er zijn snellere Exiges. De Cup 430, bijvoorbeeld, die sprint in 3,3 seconden naar de 100 km/u. Maar die kost ook bijna het dubbele van deze Sport 350, zonder belastingen. De Nederlandse prijzen voor de Exige 350 gaan al over de ton heen. Voor de Sport 350 keek Lotus goed naar alle onderdelen en wisten ze 61 kilo te schrappen. Het vermogen komt nog altijd uit een 3,5-liter V6 met supercharger. Als het goed is, komt Lotus binnenkort met een volledig nieuwe Exige en Elise, al zou dat ook zomaar pas over twee jaar kunnen zijn. Lotus is tegenwoordig onderdeel van Geely en is daarmee familie van Volvo. Deze nieuwe Lotussen krijgen ook een motor uit deze familie. Porsche Taycan 4S – 4,0 seconden (109.900 euro)
Porsches elektrowondertje is te krijgen met een 93,4-kWh batterij of met een 79,2-kWh versie. Beide sprinten in dezelfde tijd naar de 100 km/u, maar de ene rijdt bijna 60 kilometer verder op één accu. Niet als je telkens het sprintje toepast, trouwens. Tesla Model X Performance – 2,9 seconden (109.800 euro)
Vooralsnog de enige SUV in deze lijst. De Tesla Model X Performance gebruikt twee elektromotoren om in een vrij idiote 2,9 seconden naar de 100 km/u te schieten. Het is hiermee tevens een van de snelst accelererende SUV ooit gebouwd. Ooit onvoorstelbaar, maar tegenwoordig wordt bijna niet anders verwacht van een hoogpotige EV. Caterham Seven 420 – 3,1 seconden (48.000 euro zonder belastingen)
De Caterham 420R is uitgerust met het Racing Pack, wat onder andere inhoudt dat ie een sperdifferentieel, betere remmen en een betere ophanging heeft. Ook is er een 420S, de uitvoering met allerlei comfortabele extra’s zoals tapijt, verwarming en een dak. Je zou denken dat deze kleine sigaar met z’n 213 pk (2,0-liter Mondeo-motor) en 203 Nm door alles en iedereen weggeblazen gaat worden. Maar als je zijn lage gewicht ziet (560 kilo), dan ben je vooral bang dat de wind vat op ‘m krijgt. De Nederlandse prijzen zijn lastig te achterhalen, maar mik op iets van een ton. BMW M2 CS – 4,0 seconden (102.096 euro)
De 3.0 zes-in-lijn met 450 pk komt uit de BMW M4. Stiekem wil je ‘m misschien wel bestellen met een handbak, dan is hij 0,2 seconden minder snel naar de 100 km/u. Een prima offer, dunkt ons. Druk op de MDM-knop en de BMW M2 CS staat een grotere drifthoek toe. Daarvoor ‘check dit’ roepen, is daarbij verplicht. Het is onmogelijk om niet het koolstofvezel dak te spotten, evenals de luchtinlaat op de motorkap. Mercedes-AMG A 45 S – 3,9 seconden (98.396 euro)
We scharen voor het gemak ook zijn makker met andere daklijn hieronder, de CLA (iets duurder, 0,1 seconde minder snel). Met 421 pk pronkt de A-klasse met de krachtigste 2,0-liter viercilinder van dit moment. Het is niet de krachtigste 2.0 meer, want die titel pakt Koenigsegg met de Tiny Friendly Giant, een driecilinder met 600 pk. De A 45 S is wél zonder meer de snelst accelerende hot hatch van dit moment. Audi TT RS – 3,7 seconden (97.380 euro)
De 2,5-liter vijfcilinder ken je uit de RS 3, maar in de TT RS hoeft ie minder gewicht mee te sleuren. Dankzij vierwielaandrijving schiet de TT RS sneller naar de 100 km/u dan eerste generatie Audi R8 met V8-motor. En dat voor minder dan een euroton. De topsnelheid is met de juiste opties 280 km/u, en anders gewoon 250 km/u. Tesla Model S Long Range – 3,8 seconden (87.800 euro)
De grondlegger van de EV’s die een Ferrari achterlaten bij het stoplicht, al is het maar de eerste 200 meter. Het kan nog gekker: de Model S Performance doet het 0-100-sprintje in 2,6 seconden en kost 104.700 euro. Een veel gunstigere verhouding ga je niet vinden. Op de Autobahn zullen andere vlotte auto’s gehakt van hem maken, dankzij zijn beperkte topsnelheid van 261 km/u. Tesla Model Y Performance – 3,7 seconden (70.000 euro)
De hogere Tesla Model 3. Dit was de auto die het rijtje S 3 X Y completeerde. De techniek en het design zijn grotendeels gelijk aan dat van de 3, maar dan met iets meer hoogte. In Nederland kun je ‘m nog niet tegenkomen, want de productie voor Nederland begint officieel pas in 2022. In Amerika begint de levering nu al, iets eerder dan gepland, dus misschien hebben Tesla Model Y-kopers in Nederland ook geluk. Tesla Model 3 Performance – 3,4 seconden (64.580 euro)
De voordeligste auto in dit lijstje, maar zeker niet de langzaamste, zelfs niet qua topsnelheid. Met een top van 261 km/u komt de Tesla Model 3 Performance prima mee met de andere auto’s op deze lijst. Ondanks zijn vierwielaandrijving kun je in de juiste modus prima driften met de 3 Performance. Je moet jezelf alleen even over het gebrek aan geluid heen zien te zetten.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear