De Honda CR-V Hybrid mist een belangrijk onderdeel

Leuke afwisseling tussen al die Civic Hybrides die je nog ziet rijden. Oh, wacht

Ergens middenin de hybridegekte van de afgelopen jaren was daar Honda. Het kleine merk wist sinds jaren weer leuke aantallen weg te zetten met de Honda Civic Hybrid en de Honda Insight. En hoewel hij niet voor lange rijen bij de dealer zorgde, was de Honda CR-Z als enige hybride met handbak een fijne afwisseling.

En kijk nu eens naar buiten. Hoeveel halfelektrische Honda’s zie je nog? Of hoeveel Honda’s überhaupt? Het gros van alle hybrides van Honda is geëxporteerd naar Oost-Europa, daar zijn ze niet aan te slepen.

Goed, poging twee voor Honda, en wel met de Honda CR-V Hybrid Prototype. Dat laatste woordje is om even een slag om de arm te houden voor de Japanners, maar ga er maar vanuit dat de productieversie niet veel verschilt.

Geen versnellingsbak

De Honda CR-V Hybrid mist een versnellingsbak. De 2,0-liter benzinemotor (met VTEC, yo) drijft de wielen aan met een vaste overbrenging. Ook doet de viercilinder dienst als generator voor de batterij. Honda treedt niet in details, maar vermoedelijk doet de elektromotor het grootste deel van heet accelereerwerk. Want probeer maar eens in z’n vijf bij een stoplicht weg te rijden, dat gaat wat lastig.

Met name op de snelweg zal de verbrandingsmotor de auto voortbewegen, dan is hij op z’n efficiëntst. Zoals de Outlander PHEV dat bijvoorbeeld ook doet. Honda noemt het systeem de i-MMD (Intelligent Multi-Mode Drive). Begin volgend jaar onthult Honda alle details en in dat jaar komt de auto ook naar Europa.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken