De IsoRivolta GTZ is een Corvette van Zagato

Zagato haalt een merk terug uit de dood

Foto('s): ZagatoIsoRivolta GTZ door Zagato met Corvette V8
Foto('s): ZagatoIsoRivolta GTZ door Zagato met Corvette V8
Foto('s): ZagatoIsoRivolta GTZ door Zagato met Corvette V8
Foto('s): ZagatoIsoRivolta GTZ door Zagato met Corvette V8
Foto('s): ZagatoIsoRivolta GTZ door Zagato met Corvette V8
Foto('s): ZagatoIsoRivolta GTZ door Zagato met Corvette V8
Foto('s): ZagatoIsoRivolta GTZ door Zagato met Corvette V8
Foto('s): ZagatoIsoRivolta GTZ door Zagato met Corvette V8
IsoRivolta GTZ door Zagato met Corvette V8
IsoRivolta GTZ door Zagato met Corvette V8
IsoRivolta GTZ door Zagato met Corvette V8
IsoRivolta GTZ door Zagato met Corvette V8
IsoRivolta GTZ door Zagato met Corvette V8
IsoRivolta GTZ door Zagato met Corvette V8
IsoRivolta GTZ door Zagato met Corvette V8
IsoRivolta GTZ door Zagato met Corvette V8

Het mixen van Italiaanse en Amerikaanse specialiteiten loopt niet altijd uit op gruwelen als ketchup op spaghetti. Soms rolt er iets smakelijks uit, zoals Chicago deep dish-pizza. Of wat dacht je van deze IsoRivolta GTZ van het Italiaanse Zagato? Het ontwerphuis pakte een Chevrolet Corvette C7 als basis voor deze schoonheid.

Het oude Italiaanse merk Iso Rivolta (soms gewoon Iso genoemd) ken je misschien niet, maar je kent sowieso een van hun creaties. Iso was de bedenker van de Isetta, het ei-vormige mini-autootje dat een BMW-badge op de neus kreeg. Het Italiaanse merk had in eigen land te veel concurrentie van de Fiat 500 en verkocht de rechten aan onder meer BMW.

Ze bouwden van 1962 tot 1970 onder de merknaam Iso Autoveicoli ook de Rivolta. Deze auto werd ontwikkeld met de voormalige Ferrari-ingenieur en legende in de autowereld Giotto Bizzarrini. Giorgetto Giugiaro, die toen nog bij Bertone werkte, tekende voor het ontwerp. De motor voor de auto was een 5,4-liter V8 uit een Corvette. Je snapt nu ook de keuze van Zagato.

De IsoRivolta GTZ

De IsoRivolta GT Zagato (zoals ie voluit heet) is een ode aan de eveneens beeldschone Iso A3/C uit 1963. Volgens Zagato is de ‘neo-klassieke’ koets volledig opgetrokken uit koolstofvezel. De 6,2-liter V8 met supercharger komt uit de Corvette Z06, maar is voor de gelegenheid vergroot tot 6,8 liter. Het vermogen is niet bekend, maar zal sowieso hoger liggen dan de 659 pk van de Z06.

Verdere informatie over de Zagato IsoRivolta GTZ is vooralsnog schaars. In oktober, wanneer de auto officieel wordt onthuld, weten we meer. Negen van de in totaal negentien exemplaren zijn al verkocht, dus wees snel met bestellen. Wat ze kosten is niet bekend, maar hou er zeker rekening mee dat het prijskaartje de nodige Amerikaanse genen heeft: zo groot mogelijk.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws