Ongeveer een maand geleden schreven wij over de onthulling van de Lamborghini Aventador SVJ, de meest extreme Aventador die er te krijgen is. Ook zei Lambo dat dit de laatste niet-hybride zal zijn die het merk gaat bouwen. ‘SV’ staat voor ‘Super Veloce’, wat supersnelheid betekent. De ‘J’ staat voor ‘Jota’, en de oorsprong hiervan kun je hier terugvinden. Het komt erop neer dat alleen de meest extreme Lamborghini’s de naam Jota mogen dragen.

Super Veloce-Lambo’s zijn lichtere, snellere en extremere versier van de al snelle en extreme V12 Lamborghini’s. De Aventador SVJ treedt in de voetsporen van een lange lijn van Super Veloce modellen. En omdat wij de kwaadste niet zijn, hebben we die voor jullie op een rijtje gezet.

Lamborghini Miura SV

preview
Het begon allemaal met de Miura. De mooiste wagen die Lamborghini ooit heeft gebouwd en een van de mooiste supercars ooit. De Italiaanse sportwagenfabrikant claimt zelf dat ‘zeer weinig auto’s de auto-industrie zo wezenlijk beïnvloed hebben als de Miura.’ En eerlijk gezegd kunnen wij daar weinig tegen inbrengen. Toen in 1971 het SV-logo op de auto werd gesmakt, werd het helemaal geweldig. De 4,0-liter V12 kreeg een facelift en hij kreeg er 35 pk bij. Wat een auto.

Lamborghini Diablo SV

preview
De angstaanjagende Diablo, met een 5,7-liter V12, produceerde standaard al 492 pk. De SV-versie overtrof dat nog even met 510 pk, in 1990. Dat was niet alles. De normale Diablo was vierwielaangedreven. De SV besloten ze achterwielaandrijving te geven, samen met een enorme achterspoiler en grotere wielen.

Lamborghini Murcielago SV

preview
De Murcielago, het absolute topmodel van Lamborghini vóór de Aventador. De eerste rolde rond de eeuwwisseling van de band, en pas in 2009 mochten we kennismaken met de machtige LP670 SV.

De naam geeft het weg, deze Murcielago Super Veloce produceerde 670 pk, met een 6,5-liter V12. Verder woog de SV honderd kilo minder dan de normale Murcielago, door het gebruik van koolstofvezel voor zowel het exterieur als het interieur. De 0-100 km/u tijd die door Lamborghini geclaimd werd was 3,2 seconden, maar het mooiste aan deze auto was toch wel het brullende geluid van de motor…

Lamborghini Aventador SV

preview
De opvolger van de Murcielago is net zo gestoord als zijn voorganger en prijkt ook net zo prachtig boven je bed. Hij produceert meer vermogen uit dezelfde V12, namelijk 740 pk, is lichter én aerodynamischer. Hij is verkrijgbaar als coupé of als roadster, maar alle 500 modellen zijn helaas al uitverkocht. Wat jammer is, want wij vonden hem zeer episch.

Lamborghini Countach 25th anniversary

preview
Oké, we spelen hier eigenlijk vals, want technisch gezien is dit geen Super Veloce. En toch heeft deze speciale Countach alle kenmerken van een SV. Gebaseerd op de Countach QV, kreeg deze nieuwe voor- en zijspoilers, aangepaste luchtinlaten en natuurlijk meer vermogen. De 5,2-liter V12 produceerde daardoor 455 pk en hield pas op met accelereren bij 295 km/u. Van deze 25 jaar-editie heeft Lamborghini er slechts 658 geproduceerd, dus de kans dat je er nog een gaat vinden is vrij klein.

Lamborghini Aventador SVJ

preview
Deze junior is de meest extreme versie van de Aventador tot nu toe en laat je in je broek plassen van angst. Deze SVJ heeft nu al een beruchte reputatie: hij heeft het record van de Porsche 911 GT2 RS op de Nürburgring met speels gemak van tafel geveegd. De SV Jota heeft een rondje Nordschleife gedaan in 6 minuten en 44,97 seconden. Dat is 15 (!) seconden sneller dan de ‘normale’ SV.
Onder de motorkap ligt een 760 pk-sterke 6,5-liter V12, volledig turbo-vrij en hij tikt de 100 kilometer per uur aan in 2,8 seconden. Dat is sneller dan jij je telefoon uit je zak kan pakken.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)