De nieuwe Alpina B5 is voorgedrongen

608 pk, 330 km/u en - hoera! - een station. Wij willen de nieuwste B5 heel graag.

Foto('s): AlpinaAlpina B5 touring
Foto('s): AlpinaAlpina B5 touring
Foto('s): AlpinaAlpina B5 touring
Foto('s): AlpinaAlpina B5
Foto('s): AlpinaAlpina B5
Foto('s): AlpinaAlpina B5
Foto('s): AlpinaAlpina B5
Foto('s): AlpinaAlpina B5
Foto('s): AlpinaAlpina B5
Foto('s): AlpinaAlpina B5
Foto('s): AlpinaAlpina B5
Foto('s): AlpinaAlpina B5
Foto('s): AlpinaAlpina B5
Foto('s): AlpinaAlpina B5
Foto('s): AlpinaAlpina B5
Foto('s): AlpinaAlpina B5
Foto('s): AlpinaAlpina B5
Alpina B5 touring
Alpina B5 touring
Alpina B5 touring
Alpina B5
Alpina B5
Alpina B5
Alpina B5
Alpina B5
Alpina B5
Alpina B5
Alpina B5
Alpina B5
Alpina B5
Alpina B5
Alpina B5
Alpina B5
Alpina B5

Zoals je weet komt de nieuwe BMW M5 er heel snel aan. BMW heeft in detail uitgelegd hoe het systeem van de vierwielaandrijving werkt. Dat systeem zorgt ervoor dat je de 608 pk ook daadwerkelijk kunt gebruiken. Mega tractie als je snel wilt gaan en achterwielaandrijving als je liever zijwaarts gaat. Wij hebben er zin in. Mercedes-AMG wordt hier waarschijnlijk lichtelijk nerveus van.

Ondertussen is Alpina verveeld geraakt door de langzame striptease van de BMW M5 en heeft daarom een eigen versie van de nieuwe generatie M5 gemaakt. Dit is hem: de Alpina B5 Bi-turbo. Voordat we in de lustopwekkende specificaties duiken, zullen we eerst even duidelijk maken waarom je deze Alpina moet hebben in plaats van de nieuwe M5. Een voordeel waar BMW simpelweg niet tegenop kan: een snelle station.

Kan ik de Alpina B5 ook als station nemen?

Ja, je kunt deze B5 kiezen als Touring. Aangezien BMW heeft gezworen om nooit meer een station te maken van de M5, is deze Alpina heel hard op ons verlanglijstje gestegen. Dit is de ultieme praktische keuze in onze droomgarage.

De enorme snelheid is ook een goede reden om de B5 Bi-turbo te willen. Die snelheid komt voort uit een 4,4 liter V8 met een goede luchtinlaat, intercooler en turbo’s. Dit zorgt ervoor dat de Alpina 608 pk en 800 nm uitspuwt. Dit enorme vermogen wordt ten alle tijden naar alle vier de wielen gestuurd. Dit is jammer voor de fanatieke drifters, maar de achterwielen kunnen wel meesturen om de B5 behendiger te maken.

Hoe snel is de B5?

Het vermogen zorgt ervoor dat de Alpina B5 binnen 3,5 seconden naar 100 km/u schiet. Behalve als je de station neemt, dan ben je 0,1 seconde langzamer. De sedan blijft accelereren totdat hij 330 km/u bereikt. Welke snelheidsbegrenzer? Toch geeft het uiterlijk van deze auto niet weer dat hij over deze monsterlijke prestaties beschikt. Het is eigenlijk een hele bescheiden auto. Dus zeg het maar: de M5 van BMW of de auto van de ‘tuner’?

Reacties
  1. Chris zegt op 16 juli 2018 om 19:36:

    De sedan heeft een top van 330, maar de touring gaat iets minder snel, n.l. tot 322, volgens de site van Alipne

  2. Kees zegt op 27 juni 2017 om 16:33:

    En wat kost dat in Nederland?

  3. Giovanni zegt op 22 juni 2017 om 20:15:

    Alpina is geen tuner! Het is een gerespecteerd auto merk. Op het kenteken staat ook geen bmw maar alpina B5 met de des betreffende specificaties. Het is dus een fout om alpina te zien als tuner. Ze doen meer dan alleen tunen. Ze leveren een heel ander karakter auto doormidel van allerlei aanpassingen. Hierdoor is het meer dan tunen

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws