Alpina B5 jaagt op de RS en AMG'tjes

BMW gunt ons de BMW M5 Touring niet. Gelukkig is Alpina hier de B5 Bi-Turbo; en hij heeft het gemunt op de Mercedes-AMG E 63 Estate en de Audi RS 6

alpina B5 bi-turbo 2017 bmw
bmw alpina b5 biturbo concept 2017
bmw alpina b5 biturbo concept 2017
bmw alpina b5 biturbo concept 2017
bmw alpina b5 biturbo concept 2017
bmw alpina b5 biturbo concept 2017
bmw alpina b5 biturbo concept 2017
bmw alpina b5 biturbo concept 2017
bmw alpina b5 biturbo concept 2017
bmw alpina b5 biturbo concept 2017
bmw alpina b5 biturbo concept 2017
alpina B5 bi-turbo 2017 bmw
bmw alpina b5 biturbo concept 2017
bmw alpina b5 biturbo concept 2017
bmw alpina b5 biturbo concept 2017
bmw alpina b5 biturbo concept 2017
bmw alpina b5 biturbo concept 2017
bmw alpina b5 biturbo concept 2017
bmw alpina b5 biturbo concept 2017
bmw alpina b5 biturbo concept 2017
bmw alpina b5 biturbo concept 2017
bmw alpina b5 biturbo concept 2017

Alpina heeft twee smaakjes van de B5 op de markt gebracht: de Saloon en de Touring. Met de Touring zijn we in ieder geval blij, omdat BMW de M5 geen stationversie gunde. De Alpina Saloon gaat van nul naar 100 in 3,5 seconden en heeft een topsnelheid van 330 km/u. 530 liter ruimte voor de boodschappen en een automaat met acht versnellingen. Klinkt top toch? De Touring hoeft daar niet eens zo veel op in te leveren. Van nul naar 100 km/u gaat in 3,6 seconden en de topsnelheid is 325 km/u. De bagageruimte is (onder het rolgordijntje) 570 liter.

Wat moeten we kiezen?

Dat is afhankelijk van hoe veel ruimte je wilt en hoe belangrijk het milieu is voor jou. Al kun je dat laatste natuurlijk met een stevige schep zout nemen. De Saloon heeft milieulabel F, de Touring label E: met die laatste kun je je Groen Links-buurman dus net iets beter onder ogen komen. En wat betreft ruimte: de Touring kan tot maximaal 1.700 liter in zijn bagageruimte kwijt.

De wielen zijn bij zowel de Saloon als de Touring 20-inch Alpina Classics. Leuk weetje: vroeger zat het ventiel van Alpina-velgen bij de naaf en ging de lucht via een holle spaak naar de band. Zo kon je originele velgen van de nepperts onderscheiden: namaakvelgen hadden het ventiel op de normale plek zitten. Bij de nieuwe (originele) velgen zit het ventiel nu ook op de conventionele plek. Jammer. Een samenwerking van hout of koolstofvezel met leer in de afwerking zorgt voor een hippe luxe sfeer en het gemoderniseerde dashboard geeft je een nog iets futuristischer gevoel.

Voor iedereen die hoopte op een BMW M5 Touring, is de keuze makkelijk gemaakt. Want een officiële M5 Touring komt er niet, dus veel meer keus dan de B5 Touring van Alpina heb je niet. Dat wil zeggen: als het per se een BMW moet zijn. Anders zijn er ook nog de Audi RS 6 Performance en de Mercedes-AMG E 63 S Estate. Ook snel, luxe en ruim. Het scheelt in beide gevallen niets met het vermogen van 608 pk of het koppel van 800 Nm dat de B5 uit zijn 4,4-liter V8 haalt (al scheelt het, toegegeven, niet héél veel…).

De Alpina B5 Bi-Turbo, kiezen moeilijk?

Als je echt moet kiezen tussen de twee Alpina’s, zal het neerkomen op smaak. Welke vind je het mooist om te zien? Kijk vooral even het filmpje voordat je kiest, het is moeilijker dan het lijkt.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws