Mercedes heeft de knappe koppen van hun AMG- en Formule 1-afdelingen bij elkaar gebracht en gevraagd om de nieuwe C-klasse op te peppen. Je kijkt nu naar het resultaat: de nieuwe Mercedes-AMG C 63 S E Performance heeft dankzij een hybride aandrijflijn een vermogen van 680 pk en een koppel van 1.020 Nm. Ja, je moet dan wel die heerlijke V8 vaarwel zeggen, maar je krijgt er de enige logische compensatie voor terug: meer power.

Onder de motorkap ligt zoals verwacht een 2,0-liter viercilinder turbomotor met elektrohulp. 476 pk komt van de verbrandingsmotor – volgens Mercedes is het daarmee de krachtigste viercilinder motor ter wereld. De overige 204 pk verzorgt de elektromotor. Met al deze power moet de C 63 S E Performance van 0 naar 100 km/u kunnen knallen in 3,4 seconden. Zijn topsnelheid ligt op 280 km/u.

Elektrisch rijden met de Mercedes-AMG C 63 S E Performance

Er zijn vijf standaard rijmodi om mee te spelen. Uiteraard heb je Comfort voor relaxt rijden en Sport voor de bochtige landweggetjes. In Sport+ wordt het wat heftiger, maar krijg je nog de nodige ondersteuning die vervolgens in de Race-stand verdwijnt. Dat is de circuitmodus waarbij ESP wordt uitgeschakeld en je het allemaal zelf moet doen. Minder bekend van andere AMG’s is de Electric-modus, waarin je 13 kilometer geruisloos kunt rondrijden.

De Mercedes-AMG C 63 S E Performance komt er opnieuw als sedan en als Estate. Beide versies krijgen vierwielaandrijving en een meesturende achteras. Daarnaast heeft de nieuwe AMG een slim trucje: om het turbogat te dichten, vult de elektromotor niet alleen de gaatjes op, maar wordt de uitlaatgasturbo ook elektrisch geholpen. AMG bevestigde een extra elektromotor die de as van de turbocompressor al aandrijft voordat de uitlaatgassen de motor verlaten – een vondst die Audi bijvoorbeeld eerder toepaste op de SQ7 TDI.

Op dit moment zijn de prijzen van de nieuwe Mercedes-AMG C 63 S E Performance nog niet bekend, maar zodra ze zijn aangekondigd, lees je het hier.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)