Porsche 911 RSR 2.1 Turbo gaat onder de hamer

De Porsche 911 RSR 2.1 Turbo uit 1974 gaat voor bijna 7 miljoen euro onder de hamer op Amelia Island

1974 Porsche 911 RSR 2.1 Turbo
1974 Porsche 911 RSR 2.1 Turbo
1974 Porsche 911 RSR 2.1 Turbo
1974 Porsche 911 RSR 2.1 Turbo
1974 Porsche 911 RSR 2.1 Turbo
1974 Porsche 911 RSR 2.1 Turbo
1974 Porsche 911 RSR 2.1 Turbo
1974 Porsche 911 RSR 2.1 Turbo
1974 Porsche 911 RSR 2.1 Turbo
1974 Porsche 911 RSR 2.1 Turbo
1974 Porsche 911 RSR 2.1 Turbo
1974 Porsche 911 Carrera RSR Turbo
1974 Porsche 911 Carrera RSR Turbo
1974 Porsche 911 RSR 2.1 Turbo
1974 Porsche 911 RSR 2.1 Turbo
1974 Porsche 911 RSR 2.1 Turbo
1974 Porsche 911 RSR 2.1 Turbo
1974 Porsche 911 Carrera RSR Turbo
1974 Porsche 911 RSR 2.1 Turbo
1974 Porsche 911 RSR 2.1 Turbo
1974 Porsche 911 RSR 2.1 Turbo
1974 Porsche 911 RSR 2.1 Turbo
1974 Porsche 911 RSR 2.1 Turbo
1974 Porsche 911 RSR 2.1 Turbo
1974 Porsche 911 RSR 2.1 Turbo
1974 Porsche 911 RSR 2.1 Turbo
1974 Porsche 911 RSR 2.1 Turbo
1974 Porsche 911 RSR 2.1 Turbo
1974 Porsche 911 RSR 2.1 Turbo
1974 Porsche 911 RSR 2.1 Turbo
1974 Porsche 911 RSR 2.1 Turbo
1974 Porsche 911 RSR 2.1 Turbo
1974 Porsche 911 RSR 2.1 Turbo
1974 Porsche 911 RSR 2.1 Turbo
1974 Porsche 911 RSR 2.1 Turbo
1974 Porsche 911 RSR 2.1 Turbo
1974 Porsche 911 RSR 2.1 Turbo
1974 Porsche 911 RSR 2.1 Turbo
1974 Porsche 911 RSR 2.1 Turbo
1974 Porsche 911 RSR 2.1 Turbo
1974 Porsche 911 RSR 2.1 Turbo
1974 Porsche 911 Carrera RSR Turbo
1974 Porsche 911 Carrera RSR Turbo
1974 Porsche 911 RSR 2.1 Turbo
1974 Porsche 911 RSR 2.1 Turbo
1974 Porsche 911 RSR 2.1 Turbo
1974 Porsche 911 RSR 2.1 Turbo
1974 Porsche 911 Carrera RSR Turbo
1974 Porsche 911 RSR 2.1 Turbo
1974 Porsche 911 RSR 2.1 Turbo
1974 Porsche 911 RSR 2.1 Turbo
1974 Porsche 911 RSR 2.1 Turbo
1974 Porsche 911 RSR 2.1 Turbo
1974 Porsche 911 RSR 2.1 Turbo
1974 Porsche 911 RSR 2.1 Turbo
1974 Porsche 911 RSR 2.1 Turbo
1974 Porsche 911 RSR 2.1 Turbo
1974 Porsche 911 RSR 2.1 Turbo
1974 Porsche 911 RSR 2.1 Turbo
1974 Porsche 911 RSR 2.1 Turbo

Verkoop je wederhelft voor kamelen, verkoop de kamelen voor crypto-geld en word zo rijk dat Vice een documentaire over je maakt. Doe het snel: een van de meest legendarische raceauto’s van Porsche is te koop. Het is niet zomaar een race-Porsche: het is de 911 RSR 2.1 Turbo uit 1974.

De Porsche 911 RSR 2.1 Turbo was een mijlpaal

Het was de eerste race-911 met een turbo. De Porsche 911 RSR 2.1 Turbo deed mee in de Groep 5-categorie van FIA’s World Championship for Makes in 1974. Herbert Müller en Gijs van Lennep pakten bovendien een tweede plaats tijdens de 24 uur van Le Mans in 1974. De 911 ziet er ook monsterlijk uit met zijn enorme vleugel (blijkbaar zwart geverfd om minder imposant te zijn), een luchthapper van heb ik jou daar en de kleuren van een drankmerk.

Hij was er niet gelijk klaar voor

De FIA besloot dat de motorinhoud niet groter mocht zijn dan 3,0 liter. Porsche pakte dus een 2,14-liter boxermotor en bevestigde daarop een gigantische KKK-turbolader. De Porsche 911 RSR 2.1 Turbo werd geboren in een autosport-tijdperk waarin niets de voortgang in de weg kon staan. Automerken bliezen er enorme budgetten doorheen. Niets was te gek. Daar getuigde deze motor ook  van.

500 pk sterk

De zescilinder had een magnesium carter, gepolijste titanium drijfstangen, oliepompen met grote capaciteit, een dubbele ontsteking, mechanische brandstofinjectie en gekoelde inlaatkleppen. Die combinatie bleek potent. 500 pk-potent, zelfs. En vergeet niet: dit was in 1974. De vijfbak gaf het vermogen door aan een slechts 20 procent slippend differentieel.

Om al het vermogen op de weg te krijgen en houden, moest de 911 breder worden. En kijk even: de wielen staan bijna volledig buiten de originele carrosseriegrenzen. Bel gelijk maar de aannemer om je garage te laten verbreden.

Slechts vier Porsches 911 RSR 2.1 Turbo werden ooit gebouwd. Deze 911, met de het R13-chassis, was veruit het meest succesvol. Hij heeft zijn originele jasje aan met ongelofelijk patina. Naar schatting moet ie bijna 7 miljoen euro opleveren. Dat wordt krap. Bijna voor niets de kamelen gekocht. En ze waren nog wel zulk goed gezelschap.


preview

Nieuwste van TopGear

Autonieuws