Het argument voor de opmars van de automaat bij supercars is simpel en niet onwaar: je kunt met de hand simpelweg niet vlotter schakelen dan de bloedsnelle automaten. Maar wanneer accelereert een auto té snel voor een handbak? Die grens ligt vrij hoog. Sterker nog: de potentieel allersnelste auto ter wereld wordt geleverd met een handbak. Dat een auto te snel accelereert of te krachtig is voor een handbak, klopt dus niet. Dat je sneller bent met een automaat, klopt wel. Maar wiens glimlach is groter bij de finishlijn? Dit zijn de snelste auto’s met handbak ter wereld.

Ford Mustang Shelby GT350R (533 pk)

0-96 km/u in 4,3 seconden
De Shelby Mustang GT350 kwam vorig jaar in de VS op de markt en is een musclecar zoals er geen andere rondrijdt. Ford Performance ontwikkelde de 5,2-liter V8 speciaal voor dit model: het is een motor met een vlakke krukas, in plaats van de voor Amerikaanse V8-motoren gebruikelijke cross-plane variant.

BMW M4 (431 pk)

0-100 km/u in 4,3 seconden
Leuk hè, een BMW M4 met een handbak. Helaas gaan de meeste mensen tegenwoordig voor de DCT-automaat, dus we hopen maar dat z’n opvolger straks nog steeds met drie pedalen te krijgen is. We hoeven je niet te vertellen dat het ontbreken van een handbak bij een pretmachine als deze een eeuwige zonde zou zijn.

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio (510 pk)

0-100 km/u in 3,9 seconden
Naast de Alfa voelt de BMW M4 nogal lomp en traag aan. De Giulia is niet alleen een geweldige auto om te rijden; het scherpere, veel snellere sturen (slechts 2,2 omwentelingen van vol links naar vol rechts) geeft je een gevoel van energie en alertheid dat ontbreekt in de BMW.

Porsche 911 GT3 (500 pk)

0-100 km/u in 3,9 seconden
Zo zie je maar: zeuren helpt. Porsche zwoer de handbak af omdat de PDK technologisch superieur was. Ze hadden geen ongelijk in Stuttgart, maar het publiek wilde wat het wilde. Dus kwam de handbak terug in de 991.2-generatie. Een goede zet: het merendeel van de Porsche 911 GT3’s wordt besteld met handbak.

Chevrolet Camaro ZL1 1LE (649 pk)

0-100 km/u in 3,9 seconden
De extreme musclecar is verboden in Europa, precies door dat wat hem geschikt maakt voor de vele bochten op dit continent: de aerodynamische delen op de voorbumper. Een groot gemis, want behalve een dikke bak vermogen levert de Camaro ZL1 1LE ook een flinke schep rijplezier.

Lotus Evora GT430 (430 pk)

0-100 km/u in 3,8 seconden
Eeen 3,5-liter V6 met een supercharger geeft de meest extreme Evora van dit moment 430 pk. Dankzij een streng dieet weegt de Lotus slechts 1.258 kilo. Plakkerige Michelin Cup 2-banden geven de auto een nette plek op deze lijst.

Lotus Exige S 380 (430 pk)

0-100 km/u in 3,3 seconden
Ongeveer om de vijf minuten komt Lotus met een nieuwe speciale uitvoering van de Exige of Elise. We hebben de specificaties voordat we aan het einde van deze zin waren al drie keer moeten veranderen. Op dit moment is dit de snelst accelererende Exige van Lotus.

Chevrolet Corvette ZR1 (765 pk)

0-100 km/u <3 seconden
Grappig – uitgerekend het land der automaten pakt nummer één en twee in deze lijst. Dit is het antwoord van Amerika op de 911 GT2 RS: een 765 pk sterke raceauto voor op de weg. En deze komt er tenminste wél met een handbak. Als je dat nog aandurft met deze prestaties. Zo niet, dan is een automaat optioneel.

Hennessey Venom F5 (1.622 pk)

0-400 km/u in <20 seconden
Alleen fabrieksmedewerkers van Unox hebben de roer-ervaring die nodig is om dit voor te roeren. De 8,0-liter V8 van de Venom F5 produceert genoeg vermogen om in minder dan 20 seconden op de 400 km/u te zitten. De 0-naar-100-tijd is nog niet bekend, maar we verwachten dat deze auto voorlopig op nummer één blijft staan, aangezien het de enige in zijn soort is die optioneel met handbak leverbaar is.

De lichtgewichten

Ja, officieel zijn veel van de auto’s op het lijstje hieronder nóg sneller. Maar als regel selecteerden we voor onze lijst hierboven alleen auto’s die niet door een diepe zucht omver geblazen kunnen worden. Plus: je kunt je afvragen waar je de grens tussen auto en skelter precies moet trekken. Verschillende Morgans (367 pk) – 0-100 km/u in 4,5 seconden Ariel Atom (250 pk) – 0-96 km/u in 3,1 seconden Caterham 620R (314 pk) – 0-96 km/u in 2,79 seconden Bac Mono (280 pk) – 0-100 km/u in 2,8 seconden Donkervoort D8 GTO (380 pk) – 0-100 km/u 2,8 seconden

Reacties

  • Guido heeft op 4 april 2018 geschreven:

    Porsche Carrera GT ?

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear