
Je hebt mensen die na het tanken instappen en vervolgens nog vijf minuten moeten bijkomen van de schrik. We snappen niet waarom je anders zo lang moet wachten voordat je wegrijdt. Ja, de brandstofprijzen zijn hoog, maar doe dat even lekker ergens anders. Als je deze treuzelminuten meetelt aan de pomp, is dit laadstation bijna net zo snel als tanken. Het enige jammere is dat je er wel voor naar Zeeland moet. Volgens Omroep Zeeland is het zelfs de snelste laadpaal ter wereld.
Een paar dagen geleden was de officiële opening van de nieuwe laadpaal in Biervliet. De laadunit van het merk Autel kan tot 480 kW laden. Op papier zou een elektrische Opel Corsa hiermee binnen 5 minuten weer vol zijn en een grotere Tesla met 10 minuten. We zeggen op papier, want er is nog geen elektrische auto die een laadsnelheid van 480 kW haalt. Een Porsche Taycan kan bijvoorbeeld met 320 kW laden en een Lotus Emeya doet 350 kW.
Maar zelfs als je de 480 kW niet haalt, kan het lekker zijn om met de Lotus of Porsche daar te gaan laden, want het schijnt dat de laadpaal de hoge snelheden daadwerkelijk haalt. Als je bij een drukke laadplek bent, dan zakt de laadsnelheid omdat de capaciteit gedeeld moet worden. Volgens Groen Goud Biervliet (zoals de laadlocatie heet) zal de snelheid niet zakken. Overigens zien we op bijvoorbeeld Chargemap ook laadpalen van 600 kW staan in België. Misschien dus niet de snelste paal, maar wel retesnel.
Vrachtwagens zijn de doelgroep

De snelle laadpaal is vooral bedoeld om vrachtwagens op te laden. Volgens Groen Goud Biervliet kunnen twee vrachtwagens met 480 kW tegelijk laden. Het is dus niet zo dat de snelheid halveert als er twee chauffeurs moeten laden. Als de supersnelladers bezet zijn, zijn er genoeg laadhokjes met 180 kW voor personenauto’s. Ook is er een restaurantje en plek om even te chillen.
Maar waarom staat de snelste laadpaal van Nederland in Zeeland? Dat klinkt afgelegen. Daar is over nagedacht. De N61 waar het station naast staat is in Zeeuws-Vlaanderen en verbindt de regio met belangrijke locaties in Nederland en België. Er zullen dus regelmatig vrachtwagens passeren.
Björn heeft op 26 januari 2025 geschreven:
Ik heb geen redenen om te treuzelen aan het tankstation, want €1.59/liter Euro 95 hier in België valt toch nog goed mee.
Leo heeft op 24 januari 2025 geschreven:
Opmerkelijk, plots kan het nu allemaal, straks nog sneller dan tanken.
Had dit dan 25 jaar geleden ook niet mogelijk geweest?
Elke maand wordt er een ware evolutie aangekondigd met een snelheid als een raket.
Wat moet dat worden als dat zo doorgaat?
We kunnen zelf niet meer volgen…
Nico heeft op 25 januari 2025 geschreven:
want er is nog geen elektrische auto die een laadsnelheid van 480 kW haalt
Behalve de Zeekr 7X, die kan dit wel aan…
Wijsneus heeft op 24 januari 2025 geschreven:
Geen fanboy hier, maar de De Tesla Megacharger heeft een laadvermogen met een max van 750 kW.
Patrick heeft op 24 januari 2025 geschreven:
In België staan laadstations met 600kw van Sparki.
https://nl.chargemap.com/sparki-charge-go-lier-antwerpsesteenweg-348-350.html
Robert heeft op 24 januari 2025 geschreven:
Treuzelen bij het tanken?
Tegenwoordig overal waar ze treuzelen.
Bij het stoplicht en dan wegrijden alsof ze op eieren rijden.
Op de linkse baan geen probleem om te treuzelen naast een ander met dezelfde snelheid.
Tat heeft op 24 januari 2025 geschreven:
Steeds meer idioten met het inzicht van een mongool op de weg.
Bumperkleven,toeteren,inhalen als het eigenlijk niet kan en vooral de mening hebben dat ze de betere chauffeur zijn,Robert en Ronnie
Patat heeft op 25 januari 2025 geschreven:
@Tat, na een komma laat je een spatie. Als je toch aan het schelden gaat, doe het dan correct.
Robert heeft op 24 januari 2025 geschreven:
En kan je ook al volzinnen vormen zonder schelden?
Ronnie heeft op 24 januari 2025 geschreven:
En dan die linksplakkers, die overal mee bezig zijn behalve met autorijden, niet in de gaten dat ze iedereen ophouden en dan ineens schrikken als er iemand achter ze zit, of gaan breakchecken…