Defensie-bussen gaan de veiling in

Perfecte camperprojecten in coronatijd

Foto('s): Domeinen Roerende ZakenDefensie-bussen gaan de veiling in
Foto('s): Domeinen Roerende ZakenStoelen Volvo 9700 van Defensie
Foto('s): Domeinen Roerende ZakenStoelen Volvo 9700 van Defensie
Foto('s): Domeinen Roerende ZakenVolvo 9700 van Defensie
Foto('s): Domeinen Roerende ZakenDefensie-bussen VOlvo
Defensie-bussen gaan de veiling in
Stoelen Volvo 9700 van Defensie
Stoelen Volvo 9700 van Defensie
Volvo 9700 van Defensie
Defensie-bussen VOlvo

Nu Nederland nog roder kleurt dan een introvert die een spreekbeurt moet houden, heerst er veel onduidelijkheid over vakantieplannen. Is het nu wel slim om een ticket te boeken, als je straks misschien het vakantieland niet in mag? Geen vakantie houden is ook geen leuk vooruitzicht. Dus wat dacht je van een campervakantie? Dan kun je binnen Nederland blijven als het moet, of de grens oversteken als het mag en kan. En wat zou er nou mooier zijn dan een touringcar ombouwen tot een camper? Wellicht is een van deze Defensie-bussen iets voor jou.

Defensie-bussen? Waar zijn de kanonnen?

Niet alles van Defensie is uitgerust met wapens of is gecamoufleerd. Ook Defensie moet zo nu en dan eens mensen ergens naartoe brengen – en dat doen ze in deze bussen. Vorig jaar arriveerde een roedel gloednieuwe zilverkleurige Volvo 9700’s om het werk over te nemen van deze witte Volvo 9700-bussen, die zo’n vijftien jaar oud zijn. Daarom mogen de oude Defensie-bussen nu geveild worden. Domeinen Roerende Zaken biedt nu een lading oude bussen aan die perfect zijn als camperproject. Stoelen eruit en een bed, bank en koelkast erin; dan ben je er klaar voor.

Zijn de bussen in goede staat?

Noem ons naïef, maar we kunnen ons niet voorstellen dat Defensie de boel echt slecht onderhoudt, al zullen er vast wat (oud-)medewerkers zijn die wilde verhalen hebben over wat ze uitspookten met deze bussen. Het schimmel op de stoelen bij een aantal bussen geeft aan dat ze al een tijdje stilstaan. Het is altijd wijs om de bussen goed te inspecteren en even wat preventief onderhoud te plegen. Mocht je een ombouw doen naar camper of partybus, dan zijn de stoelen toch niet belangrijk.

Wat moeten de Defensie-bussen kosten?

Bij Domeinen Roerende Zaken moet je blind bieden. Je doet eenmalig een bod op een bus en dan hoor je vanzelf of het bedrag hoog genoeg was. Het kan dus nooit kwaad om een laag bod te plaatsen en te kijken wat er gebeurt. Als je trouwens maar één losse euro biedt, heb je kans dan Domeinen je de bus ‘niet gunt’. Anderzijds kunnen we ons voorstellen dat de grote bussen nogal in de weg staan en dat ze ze liever kwijt dan rijk zijn.

In totaal staan er momenteel dertien Defensie-bussen te wachten op biedingen, waarvan elf Volvo’s en twee Scania’s. De meeste hebben een tellerstand van net iets meer dan 1 miljoen kilometer en de bouwjaren zijn 2006 of 2007. Mocht je serieus overwegen om een van deze bussen te kopen en om te bouwen tot camper, check dan even de Facebook-groep Touringcamper – daar vind je gelijkgestemden die je vast kunnen helpen met zaken als verzekering en de inrichting.

Reacties
  1. Wouter zegt op 14 augustus 2021 om 17:51:

    Door aanbesteding kan VDL Bus & Coach, touringcars o.a. aangedreven door DAF motoren, helaas niet altijd winnen. Het aantal eisen ligt dermate hoog dat je je wel eens moet afvragen ‘het’ te willen. Kijk ook maar naar de Scania-opdracht van de Nederlandse leger. Daar hebben ze ook aan ‘van alles’ gedacht zonder zich het correcte eindresultaat re realiseren…

  2. Wouter zegt op 14 augustus 2021 om 17:34:

    Dan zouden het VDL onderstellen zijn aangedreven door een DAF motor. ‘DAF’ bussen bestaan al sinds 1992 (faillissement DAF) niet meer. Maar kan zeggen dat deze voertuigen d.m.v. een aanbesteding aangekocht worden. En daar was VDL Bus & Coach ook bij betrokken. Helaas kan ik je uit ervaring hierover zeggen, ‘sometimes you win, sometimes you lose…’.

  3. Hero zegt op 17 juli 2021 om 13:59:

    Echt chauvinistisch zijn ze niet. Volvo’s???
    Waarom geen Nederlandse DAF bussen?
    Denk eens aan de werkgelegenheid in je eigen land!
    En nee, ik werk niet bij Daf!

    • Wouter zegt op 14 augustus 2021 om 17:33:

      Dan zouden het VDL onderstellen zijn aangedreven door een DAF motor. ‘DAF’ bussen bestaan al sinds 1992 (faillissement DAF) niet meer. Maar kan zeggen dat deze voertuigen d.m.v. een aanbesteding aangekocht worden. En daar was VDL Bus & Coach ook bij betrokken. Helaas kan ik je uit ervaring hierover zeggen, ‘sometimes you win, sometimes you lose…’.

  4. Hero zegt op 17 juli 2021 om 13:59:

    Echt chauvinistisch zijn ze niet. Volvo’s???
    Waarom geen Nederlandse DAF bussen?
    Denk eens aan de werkgelegenheid in je eigen land!
    En nee, ik werk niet bij Daf!

  5. EenTeamEenSpaak zegt op 15 juli 2021 om 12:10:

    Leuke herinneringen aan de terugrit vanuit een oefening in Duitsland, toen één van de wielen op de snelweg van de bus vloog. Dusseh, check bij aankoop nog even of alles wel goed vast zit.

    • die gast zegt op 15 juli 2021 om 23:16:

      ik was de chauffeur op die rit. fijn dat je goede herrinneringen eraan hebt overgehouden.

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken