Een nieuw jaar, een nieuw begin. Dat betekent dat we even gaan kijken naar alle modellen waarvan we afscheid gaan nemen. Nu gebeurt het vaak dat een model eruit gaat, omdat deze is opgevolgd door een nieuw model. Maar daar is in dit geval geen sprake van. We kijken voor nu even naar alle modellen die uit productie gaan en géén opvolger krijgen.
Nu is het aan de andere kant ook zo dat er een hoop nieuwe modellen bij komen die geen voorganger hebben. Dit jaar lijken er meer modellen dan ooit uit te gaan. Dermate veel dat we besloten hebben om het overzicht te splitsen. Voor nu kijken we naar de betaalbare auto’s die niet meer terugkeren in 2025 en ook geen opvolger krijgen. Het lijstje is geheel willekeurig.
Fisker Ocean
We beginnen met de Fisker Ocean. Sterker nog, het hele merk Fisker komt niet terug. Henrik Fisker heeft nu drie keer iets geprobeerd op te bouwen en drie keer is het niet gelukt. Niemand trapte in de Latigo en Tramanto sportwagens (dat waren gewoon een Mercedes SL en BMW 6 Serie afwijkend koetswerk). De Fisker Karma was wel een klein succesje, alhoewel dat project ook spaak liep. Dat het niet lukte met de Ocean is zonde, want het is een goede auto. Nieuw kun je ze links en rechts vinden voor dumpprijzen.
Fiat 500 met benzinemotor
Ondanks dat de Fiat 500 al sinds 2007 mee gaat, was het een belangrijke auto voor Fiat qua verkoopaantallen. Dat uiterlijk is vrij tijdloos en een belangrijke reden voor mensen om te kopen. Oh, en de lage prijs natuurlijk. Het was nooit dé goedkoopste auto van Nederland, maar stond wel vaak in de top 10. De Fiat 500 zal nu alleen nog als elektrische auto worden aangeboden.
Audi A5 Coupe en Cabriolet
Maar er is toch een nieuwe Audi A5? Dat klopt helemaal, maar dat is eigenlijk de nieuwe Audi A4. De ‘limousine’ is strikt genomen een liftback, dus een Audi A5 Sportback-eigenaar kan zo overstappen. Berijders van een A5 Coupé of Cabriolet moeten elders kijken. Audi levert het simpelweg niet. Alle coupés en cabriolets zijn er niet meer. De A3 cabrio keerde niet terug, de TT en R8 zijn beide ook uit productie. De focus ligt nu (heel verrassend) op crossovers.
Volvo S60 & S90
Bij Volvo is er ook een kaalslag gaande. Op sommige markten had Volvo besloten de stationwagenmodellen van de markt te halen. Zo ver zou het gelukkig niet komen, maar de sedanmodellen (de S60 en S90) zijn uit het gamma gehaald zonder dat er een opvolger klaar staat. De V60 Cross Country is er ook niet meer, trouwens.
Mazda 6
Een van de mooiste auto’s in zijn klasse. De Mazda 6 was altijd al een fraaie auto, maar deze derde generatie al helemaal. Per facelift wist Mazda hem voldoende fris te houden, maar het model is dus al wat ouder. Een opvolger staat er niet direct klaar, maar er zijn een hoop crossovers nu te kiezen bij het merk uit Hiroshima. Een ander huishoudelijke mededeling bij Mazda, de MX-5 met 2.0-motor is niet meer leverbaar.
Suzuki Ignis
Dit is een beeld dat we de komende jaren veel zullen gaan zien: kleine, zuinige en betaalbare auto’s zullen van de Europese markt gaan verdwijnen. Dat komt mede vanwege de enorm strenge regelgeving van de EU, waarom het niet lonend is om dit soort auto’s aan te passen met allerlei dure veiligheidssystemen en elektrische ondersteuning. De Ignis gaan we in het bijzonder missen, omdat het een guitige rakker met karakter was.
Renault Zoe & Twingo Electric
Renault was er destijds vroeg bij met elektrische modellen. De Zoe is een van de eerste elektrische auto’s die je echt kon gebruiken als auto. Daarvoor moest je het doen met auto’s als de Mitsubishi i EV, Th!nk City en de G-Wiz. De Renault Zoe was in dat opzicht een grote stap voorruit. De auto kreeg door de jaren heen wel een paar updates, maar was nu wel verouderd. Ook de Twingo Electric gaat eruit. Er komen wel twee elektrische auto’s voor in de plaats: de R5 E-Tech en later de nieuwe R4.
Kia Soul
Was deze nog leverbaar dan? Ja, wij moesten ook even kijken. De Kia Soul was een van de eerste kleurrijke Kia’s. Een Kia die je kocht omdat deze er lekker funky uitzag. Het huidige model was een soort midi-MPV en daarmee was het een behoorlijk unieke aanbieding op de markt. Wel een aanbieding waar niemand op zat te wachten, kennelijk. De Soul krijgt geen directe opvolger, maar de Kia EV3 (een reguliere elektrische crossover) is het nieuwe alternatief in dit segment.
Seat Taracco
Er zijn telkens minder Seats. De Tarraco gaat namelijk uit productie. De Tarraco was een vijf- of zevenzits crossover voor een redelijk zachte prijs. Nu zat het einde van het model er al aan te komen, want ook de Tiguan en Kodiaq zijn vernieuwd. Dat zal met de Tarraco niet gebeuren. De opvolger daarvan is de Cupra Terramar. Die staat dan wel iets hoger in de markt, omdat Wayne Griffiths en zijn sneakers dat hebben bepaald.
Honda e
Het is bijna knap te noemen van Honda. De conceptversie was geweldig en zelfs toen het productiemodel werd aangekondigd in 2019, was men laaiend enthousiast. Totdat de Honda de prijzen (te hoog), het gewicht (te hoog) en de range (te laag) bekendmaakte. Het gek is: Honda heeft in die tussenliggende jaren de accu of elektromotoren niet verbeterd. Daardoor raakte het model in de vergetelheid, ondanks dat Max er naast stond:
Kia Rio
Een van de meest verstandige auto’s die je kunt kopen. De Kia Rio gaat al een hele tijd mee. De huidige generatie was een prima alternatief voor een Opel Corsa, Toyota Yaris of Renault Clio. De afzetmarkt ervoor is helaas te klein wereldwijd en in Europa is het lastig om op winstgevende wijze B-segment auto’s te verkopen. Vandaar dat meer merken dit segment de rug toe keren.
Volkswagen Arteon
De eerste generatie van de Passerati (Passat CC, na de facelift CC) was niet een enorm succes voor Volkswagen. Wat betreft was het al bijzonder dat de Arteon er kwam. De auto was gebaseerd op de Passat, maar aanzienlijk fraaier. Er was nu ook een stationwagonversie, de Arteon Shooting Brake. Een schitterende auto en een leuk alternatief op de saaie Duitsers. In het D-segment wil men óf premium of een crossover. Het liefst allebei. Overigens keert de Passat niet terug, er is alleen een stationwagon nu.
Mitsubishi Space Star
Een van de goedkoopste auto’s die je kan krijgen. Bijna overal ter wereld is dat het geval. Dat is al heel erg bijzonder. Na twee ingrijpende facelifts komt er geen derde voor Europa. In de EU moeten auto’s volhangen met allerlei elektronica en systemen, waardoor goedkope auto’s niet meer interessant zijn. Of er een opvolger komt, weten we niet. Reken maar dat dit nog lang een populaire occasion zal blijven voor mensen die spotgoedkoop willen rijden.
Renault Mégane Estate
In korte tijd ziet de Renault-showroom er ineens heel erg anders uit. Sindskort is Renault fabrikant van geëlektrificeerde crossovers. Het enige model dat de transitie tot nu toe heeft overleefd, is de Clio. De Mégane Estate was een van de laatste Renaults van de oude stempel. Klanten waren er gek op, want de Mégane was zuinig, comfortabel, zeer ruim en gunstig geprijsd. Nu moet je overstappen naar een crossover en dan lever je daar toch op in.
Uiteraard is dit overzicht samengesteld met de grootste zorg en aandacht. Mocht er een zijn die wij toch gemist hebben, laat het dan weten in de commentsectie. Mocht het begrip ‘betaalbaar’ niet geheel van toepassing zijn, houd er rekening mee dat er een hele hoop auto’s volgend jaar niet meer terugkomen die aanzienlijk duurder zijn.
Burk Kemp heeft op 31 december 2024 geschreven:
Fiat 500 begrijp ik niet. Omdat ze de panda opwaarderen vooral door een hybride uit te brengen? ((Grande panda) Of zijn ze gewoonweg te duur?
Mijn idee, de 500 is een krappe panda die er leuker uitziet, meer is het niet. Zal “,men” dit intussen door hebben?
SanZwa heeft op 30 december 2024 geschreven:
Toyota Highlander helaas ook verdwenen.
Jankees heeft op 30 december 2024 geschreven:
Deze mooie auto’s, zoals de Artheon worden vanaf volgend jaar niet meer nieuw gebouwd maar gelukkig zijn ze dan nog een lange tijd op de occasionmarkt verkrijgbaar.
Marcel heeft op 30 december 2024 geschreven:
– edit: dank u, is inmiddels gefixt –
Robert heeft op 29 december 2024 geschreven:
Gelukkig dat die vreselijke Suzuki Ignis van de markt gaat. Dat rare ding, feitelijk een opvolger van de net zo lelijke Wagon R.
En jammer dat de VW Arteon niet meer leverbaar is. Binnen zijn marktsegment een van de mooiste autos.