Lotus’ hoogtijdagen in de Formule 1 werden getekend door de zwart-gouden kleurstelling. In 1972 stapte Emerson Fittipaldi in de Lotus 72, de auto die zeker in de top vijf van mooiste F1-auto’s ooit staat. Naast zijn prachtige uitstraling was hij ook nog eens snel. Zo snel dat Fittipaldi hem naar zijn eerste van twee wereldtitels wist te loodsen.

Genoeg reden voor het Lotus van nu om de tijden te doen herleven met een Lotus Evija Fittipaldi. Een halve eeuw is er voorbij gegaan, maar toch doet de kleurstelling het nog altijd even goed. Van alle Lotus F1-auto’s die door autovirtuoos Colin Chapman zijn gebouwd, zijn er nog maar acht over. Daarom bouwt Lotus nu ook acht Evija Fittipaldi’s. Helaas, ze zijn alle acht al vergeven.

De Lotus Evija Fittipaldi windt er geen doekjes om

Overal waar je kijkt, komt het zwart-gouden motief terug. Van de emblemen en badges tot aan de pedalen, bekleding en een handtekening van de Braziliaanse F1-kampioen zelf op het dashboard. Er zit zelfs letterlijk een stukje van de Lotus 72 in deze Evija: de draaiknop op de middenconsole is gemaakt van gerecycled aluminium uit één van de auto’s. Zo heb je altijd een beetje F1-auto bij je.

De tweevoudig kampioen is erg trots op de Lotus Evija Fittipaldi. ‘Het is fantastisch om voor zo’n speciale gelegenheid terug te zijn in Hethel [het hoofdkwartier van Lotus]. Ik heb er echt van genoten om deel uit te maken van dit project en het was een geweldige ervaring om de auto aan de nieuwe eigenaren te onthullen.’

Specificaties van de Lotus Evija en de Lotus 72

Fittipaldi neemt ook nog eens plaats in zijn oude F1-auto en in de nieuwe Evija. ‘De kans krijgen om zowel met de Evija Fittipaldi als met mijn kampioenschapswinnende Type 72 Formule 1-auto op de testbaan in Hethel te rijden, was een ongelooflijke ervaring.’

Zoals je je kunt voorstellen, zitten er nogal wat verschil tussen deze twee auto’s. De Lotus 72 had een Ford Cosworth DFV-motor zoals de meeste teams dat hadden in de Formule 1 van die tijd. Die V8 zat vast aan een handbak met vijf versnellingen en produceerde tussen de 440 en 475 pk. De Lotus Evija Fittipaldi is vrijwel het tegenovergestelde. De vier elektromotoren produceren gezamenlijk ruim 2.000 pk en 1.700 Nm.

Er is overigens nog een oud-wereldkampioen Formule 1 betrokken bij het project. Jenson Button kijkt vanaf dag één mee over de schouders van de monteurs. Ook hij is erg blij met de Evija Fittipaldi. ‘Hij klinkt als een straalmotor! Je zou denken dat een EV stil is, maar dat is hij niet. Het koppel is astronomisch, het is geweldig en brengt een glimlach op je gezicht.’

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)