Als je een Lamborghini Huracán Performante (640 pk) koopt, koop je direct de opschep-rechten die erbij horen. Een beetje haantjesgedrag, maar wel terecht en ergens begrijpelijk. Jammer dat je in de kroeg overtroeft wordt door een eigenaar van een stationwagen. Oh nee, sorry, Sport Turismo.

De nieuwe Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo is een hele mond vol, maar die volle mond spuw je meteen weer uit als je naar de cijfers van deze hybride kijkt. De 4,0-liter V8 produceert in samenwerking met een elektromotor maar liefst 680 pk. Dat is slechts twintig pk minder dan de Nürburgring-verslindende 911 GT2 RS. Daar komt nog eens een continentverschuivende trekkracht van 850 Nm bij kijken.

Al deze semi-elektrische woestenij zorgt voor een 0-100-tijd van 3,4 seconden, waarna de Sport Turismo door blijft stomen tot 310 km/u. Dat is 0,3 seconden sneller dan de BMW M760Li xDrive en de Audi RS 6 Performance. En door zijn hybride-rommel is hij ook nog een klap zuiniger: 3,0 liter per 100 km/u volgens de NEDC. Elektrisch rijden kan zo’n 50 kilometer ver (ook volgens die testcyclus).

Maar wat kost dat dan?

Je kunt deze Porsche met lange naam nog niet ophalen, maar wel alvast bestellen. De nieuwe Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo kost minimaal 202.400 euro. En dat valt voor 680 pk nog best mee. De CO2-uitstoot is dan ook slechts 66 gram per kilometer (volgens de NEDC). Dat scheelt nogal in de belastingen.

Benieuwd hoe dat nou rijdt? Dat lees je hier: rijtest Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)