De nieuwe Corvette ZR1 komt Europa uitdagen

Dit is het antwoord van Amerika op de GT2 RS: een 765 pk sterke raceauto voor op de weg

Foto('s): chevroletnieuwe Corvette ZR1
Foto('s): chevroletnieuwe Corvette ZR1
Foto('s): chevroletnieuwe Corvette ZR1
Foto('s): chevroletnieuwe Corvette ZR1
Foto('s): chevroletnieuwe Corvette ZR1
Foto('s): chevroletnieuwe Corvette ZR1
Foto('s): chevroletnieuwe Corvette ZR1
Foto('s): chevroletnieuwe Corvette ZR1
Foto('s): chevroletnieuwe Corvette ZR1
Foto('s): chevroletnieuwe Corvette ZR1
Foto('s): chevroletnieuwe Corvette ZR1
nieuwe Corvette ZR1
nieuwe Corvette ZR1
nieuwe Corvette ZR1
nieuwe Corvette ZR1
nieuwe Corvette ZR1
nieuwe Corvette ZR1
nieuwe Corvette ZR1
nieuwe Corvette ZR1
nieuwe Corvette ZR1
nieuwe Corvette ZR1
nieuwe Corvette ZR1

We hebben er acht jaar op moeten wachten, maar de Corvette ZR1 is terug. GM heeft alle metertjes naar elf gedraaid, om te zorgen dat dit de snelste en meest krachtige ‘Vette ooit is. Onder de motorkap ligt een nieuwe 6,2-liter ‘LT5’ pushrod V8 met supercharger. Die produceert 765 pk en 969 nm aan koppel. Al die extra kracht is te danken aan een 52 procent grotere supercharger, verbeterde gaskleppen, nokkenas en een duaal injectiesysteem. Dat zorgt ervoor dat ie vlammen spuit, net als Spyro de Draak.

Is dat wat er zo uitsteekt in de motorkap?

Als je naar de motorkap kijkt, zie je een flinke bobbel met een scheidslijn in het midden. Onder de ene koolstofvezel helft verstopt de intercooler zich. Daardoor steekt het blok een beetje uit en zie je hem schudden als je start. Een shaker hood, zou Chrysler het noemen als het om een Viper ging. Omdat de C7 werd geplaagd door problemen met koeling, kreeg de nieuwe Corvette ZR1 een veel efficiënter intercoolersysteem met veel meer ventilatiegaten. Maar om echt zeker te zijn, kreeg de ZR1 vier nieuwe radiatoren, wat het totaal op dertien brengt – drie meer dan een Chiron.

Het zal je niet ontgaan zijn dat er op de foto’s hierboven flinke vleugels aanwezig zijn. Als je 338 km/u wilt gaan, krijg je een standaard achterspoiler. Maar als je bochten ook wilt verslinden, kun je kiezen voor een ‘high wing’. Beide versies komen ook met koolstofkeramische remmen om je snel te laten stoppen.

Wat zijn alle andere uitsteeksels?

Hij ziet er een stuk agressiever uit dan de standaard, maar toch al aanwezige Corvette. Een nieuwe en scherpere voorkant met een bredere kaaklijn dan David Coulthard en optionele koolstofvezel endplates. En er is nog veel meer koolstofvezel: de motorkap, wielkasten, splitters, de achterspoiler en een verwijderbaar dak. Als je het Sebring Orange-pakket aanvinkt, krijg je een hoop – je raadt het al – oranje. Er zijn vier uitlaten die het geluid van de hel nabootsen. Op dat geluid heeft Chevrolet een patent aangevraagd, dus het moet wel heel goed zijn.

We kunnen de dagen waarin we Amerikaanse auto’s belachelijk konden maken als ze een bocht tegenkwamen wel vergeten. De Viper ACR, de Mustang 350R en Camaro ZL1 komen de Europese markt uitdagen. Zou deze Super-‘Vette de recordbrekende 911 GT2 RS kunnen verslaan? De nieuwe Corvette ZR1 heeft in ieder geval al veel testen op de Nürburgring gedaan, dus hou onze site in de gaten voor de uitslag.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken