Eind 2014 plaatste de Russische designer Maksim Burov deze computertekeningen van een Koenigsegg-motorfiets op internet. Niemand merkte ze op. Ook wij niet. Maar afgelopen maand begonnen de foto’s ineens links en rechts op websites te verschijnen, begeleid door jubelend schrijven over hoe prachtig en hoe schitterend en hoe jammer dat Koenigsegg niet écht zoiets produceert.

Omdat de meesten van jullie deze foto’s nog niet eerder zullen hebben gezien, delen we dit oude nieuwtje nog maar even. Wellicht herinner je je de C-01, de conceptfiets waarmee Lotus eveneens in 2014 officieel naar buiten kwam. Deze Koenigsegg-tekeningen lijken daar in essentie op gebaseerd te zijn, maar als je ze naast elkaar legt, zijn de verschillen overduidelijk.

De Koenigsegg oogt kort, agressief en simplistisch, met een tank en middenrif in één koolstofvezel geheel, dikke uitlaten onder z’n afgekapte zitje (met de achterlichten erin verwerkt!) en een voorvork in dezelfde kleur als de body. Er is geen voorruit en aan de achterkant vinden we een eenvoudige ophanging met twee instelbare schokdempers. Het geheel is zo smooth en simpel als de auto-ontwerpen van het merk zelf en zou wat ons betreft niet misstaan als een exclusief, in beperkte oplage gebouwd snelheidsmonster. Wat er onder de gladde kappen zou moeten huizen?

Iets raars, zoals een compacte vijfcilinder met een pk’tje of 200, lijkt ons gepast. Maar dat is maar een idee. Voorlopig bestaat deze fiets alleen digitaal en kunnen we volop dromen.

Reacties

  • i-dtec 3 heeft op 26 april 2017 geschreven:

    Normaal begeef ik me liever op 4 wielen, maar deze Koenigsegg motor, ja dat vind ik leuk. Is eens wat anders dan een auto.

    Reageer
  • Henk heeft op 24 april 2017 geschreven:

    Gelukkig niet gejat van de Lotus motor:

    Reageer

Laat een antwoord achter aan Henk Reactie annuleren

(verplicht)

Meer van TopGear