Zou jij ooit nog Lego kopen als het al in de fabriek in elkaar gezet zou worden? Nee, natuurlijk niet, want je koopt de setjes om ze zelf te bouwen. Nadat je klaar bent met assembleren, doe je er waarschijnlijk niet veel meer mee. Benader deze smerige Citroën DS3 daarom met dezelfde gedachte: een heerlijk bevredigend projectje speciaal voor jou. De groene aanslag is een argument om het wel te doen. En met een beetje geluk heeft de aanslag de koplampen beschermd tegen de zon en zijn de lenzen niet vergeeld.
De APK van deze Citroën DS 3 is al sinds 10 januari 2023 verlopen, dus hij staat waarschijnlijk al twee jaar stil. Je moet zelf maar uitzoeken of je dit avontuur wilt aangaan met de zogenoemde 1.6 THP-motor in deze auto. De tellerstand is 131.866 kilometer en volgens Domeinen is ie ‘logisch’. Dit oordeel is opvallend, want importauto’s krijgen volgens de RDW vaak de stempel ‘geen oordeel’. Duik hiervoor even in de onderhoudsboekjes. Tot slot is er geen sleutel.
Behalve dat je een weekend poetsplezier koopt, zijn er nog wat argumenten. Sowieso smoelt de Citroën DS3 erg leuk en als je het motortje werkend krijgt, heb je 155 pk. Het is helaas dus niet de Racing-versie met 200 pk, maar het vermogen moet leuk genoeg zijn: de 0-100-tijd is 7,4 seconden. Bovendien rijdt de kleine hatchback heel aardig en dit is de versie met de leuke witte velgen. Het interieur ziet er nog vrij netjes uit, wat iets positiefs zegt over de tellerstand.
Wat kost de smerigste auto van nu?
Dat is niet bekend. De auto staat bij Domeinen Roerende Zaken. Deze afdeling van de overheid verzorgt veilingen van in beslag genomen auto’s. Hoe deze auto daar terecht is gekomen, dat mag Domeinen helaas niet vertellen. Binnenkort opent de veiling en mag jij een leuk bod doen. Als je het aandurft, kun je hier lezen hoe je zelf je auto kunt polijsten.
Jaap B heeft op 2 december 2024 geschreven:
Ik heb er 1tje gehad, bij 70.000km ging de geleider van de distributieketting kapot. Gelukkig gebeurde dat bij het starten en kon ik de motor meteen stoppen.
Wel de halve motor uit elkaar moeten halen om een onderdeel van €25 te vervangen. Zelf gedaan, dus dat kostte alleen tijd.
Bij de Citroen dealer zou dat €1100 geweest zijn. Het gebeurt soms al bij 30.000 km met deze door BMW gemaakte motor. Ook is de kettingspanner een zwak punt. De motor moet dan ook half uit elkaar.
Ed heeft op 29 november 2024 geschreven:
Koop geen 1,6 THP. Dat gaat gegarandeerd geld kosten, zeker met die tellerstand