De dominantie van Mercedes in perspectief

Hoe erg domineert Mercedes nou echt?

Mercedes W09 burnout
Mercedes W09 burnout

Gisteren werd er geschiedenis geschreven door het Mercedes-AMG F1-team. Nog nooit eerder in de sport pakte een team zes opeenvolgende jaren beide wereldtitels. Maar dit is niet de eerste keer dat een team meerdere jaren op rij boven zichzelf – en vooral boven de concurrentie – uitsteeg. Eerder zagen we al McLaren, Ferrari en Red Bull minimaal vier keer op rij kampioenschappen pakken. Zo verhouden deze andere periodes zich tot de dominantie van Mercedes.

McLaren 1988-1991

McLaren MP 4 4
De McLaren MP 4/4 uit 1988

Overwinningen van coureurs: Ayrton Senna (27), Alain Prost (11), Gerhard Berger (1)
Aantal races: 64
Overwinningen:  39
Pole positions: 52
Overwinningspercentage: 61%

Twee dingen blijven het meest bij uit de periode van eind jaren ’80 tot begin jaren ’90 van McLaren. De eerste is het legendarische seizoen van 1988, waar het team alle races won op één na. De tweede is de intense rivaliteit tussen Ayrton Senna en Alain Prost. Omdat de auto zo dominant was, waren de coureurs elkaars enige serieuze concurrentie. Daardoor vochten ze nog harder tegen elkaar om het kampioenschap te veroveren, wat uiteindelijk resulteerde in de beruchte crash in 1989. Na dit jaar verkaste Prost naar Ferrari, waardoor Senna de komende twee jaar nog kon domineren.

Ferrari 2000-2004

Ferrari F1-auto F2002
Schumacher in de Ferrari F2002

Overwinningen van coureurs: Michael Schumacher (46), Rubens Barichello (9)
Aantal races: 85
Overwinningen:  57
Pole positions: 51
Overwinningspercentage: 67%

In tegenstelling tot McLaren was het geen moment de vraag welke van de twee Ferrari-coureurs de kampioenschappen zou winnen van 2000 tot en met 2004. Dat betekende echter niet dat Barrichello er niks van bakte. Naar verluidt had Schumacher zelfs in zijn contract geschreven dat hij altijd voorrang zou krijgen, omdat hij wist dat Barrichello onverslaanbaar was als hij een goede dag had. Toch was Schumacher dankzij zijn rijstijl en het team om hem heen vaak uit zichzelf al ongenaakbaar. Het was dan ook vooral de sterke drie-eenheid van Jean Todt, Ross Brawn en Michael Schumacher die Ferrari vijfmaal achtereenvolgend naar de overwinning bracht.

Red Bull 2010-2013

Vettel aanbidt de RB9
Vettel aanbidt de RB9 in 2013

Overwinningen van coureurs: Sebastian Vettel (34), Mark Webber (7)
Aantal races: 77
Overwinningen:  41
Pole positions: 52
Overwinningspercentage: 53%

Deze staat misschien nog iets verser in het geheugen. Na Jaguar in 2005 te hebben opgekocht, bouwde Red Bull met Christian Horner aan het roer en Adrian Newey als ontwerper langzaam het team op. In 2009 kwamen de eerste echte resultaten voor het team, maar in dat jaar was Brawn GP nog te sterk. De volgende vier jaar was het hoogtepunt voor de F1-carrière van Sebastian Vettel. Met 34 overwinningen wist hij vier jaar op rij zijn teamgenoot Mark Webber af te troeven en de titel te pakken.

Mercedes 2014-2019 (en verder)

Hamilton GP van Japan 2019
De W10 is de zesde Mercedes in zes jaar die beide kampioenschappen pakt

Overwinningen van coureurs: Lewis Hamilton (59), Nico Rosberg (20), Valtteri Bottas (6)
Aantal races: 116
Overwinningen:  85
Pole positions: 91
Overwinningspercentage: 73%

Hier wordt het interessant. Want, hoe sterk is Mercedes nou echt geweest in de afgelopen zes jaar? Het antwoord laat zich zien in de bovenstaande cijfers. Niet alleen heeft Mercedes de meeste achtereenvolgende kampioenschappen binnengesleept, ze hebben ook nog eens de meeste overwinningen per race gewonnen in hun dominante periode. Waar Ferrari nog in het begin van dit millennium 67 procent van de races waarin ze meededen wonnen, is dat bij Mercedes 73 procent van de races.

Hier moet wel bij gezegd worden dat de eerste drie jaar veruit de meest dominante periode was van het Duitse team. Van de 58 races die werden gereden van 2014 tot en met 2016, werden slechts 8 races niet door Mercedes gewonnen. Vanaf 2017 is de concurrentie een grotere bedreiging geworden voor het fabrieksteam en maken Red Bull en Ferrari vaker kans op de overwinning. Volgend jaar zal blijken of die concurrentie eindelijk goed genoeg is om Mercedes van de troon te stoten of dat de titel voor de zevende keer op rij wordt binnengesleept.

Foto’s: McLaren, Ferrari, Red Bull Content Pool, Daimler AG

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws