Donkervoort D8 GTO-JD70 is af

Ze noemen het de eerste 2 G-sportauto

Foto('s): DonkervoortDonkervoort D8 GTO-JD70 op de weg
Foto('s): DonkervoortDonkervoort D8 GTO-JD70 op een dijk bij een molen
Foto('s): DonkervoortDonkervoort D8 GTO-JD70 met AR 1 Nankang
Foto('s): DonkervoortInterieur Donkervoort D8 GTO-JD70
Foto('s): DonkervoortVleugeldeuren van de Donkervoort D8 GTO-JD70
Foto('s): DonkervoortDonkervoort D8 GTO-JD70
Foto('s): DonkervoortDonkervoort D8 GTO-JD70 stuur
Foto('s): DonkervoortDonkervoort D8 GTO-JD70 stuur
Foto('s): DonkervoortDonkervoort D8 GTO-JD70 stuur
Foto('s): DonkervoortDonkervoort D8 GTO-JD70
Donkervoort D8 GTO-JD70 op de weg
Donkervoort D8 GTO-JD70 op een dijk bij een molen
Donkervoort D8 GTO-JD70 met AR 1 Nankang
Interieur Donkervoort D8 GTO-JD70
Vleugeldeuren van de Donkervoort D8 GTO-JD70
Donkervoort D8 GTO-JD70
Donkervoort D8 GTO-JD70 stuur
Donkervoort D8 GTO-JD70 stuur
Donkervoort D8 GTO-JD70 stuur
Donkervoort D8 GTO-JD70

Joop Donkervoort, de Horacio Pagani van de lage landen, vierde vorig jaar zijn zeventigste verjaardag. Als geestelijk vader van het enige écht succesvolle sportautomerk van Nederland, kun je dat niet onopgemerkt voorbij laten gaan. Daarom kondigde het merk vorig jaar de Donkervoort D8 GTO-JD70 aan. Een auto zo extreem dat het merk toen alleen de G-krachten communiceerde, en niet eens de 0-100-tijd. Het is de krachtigste en extreemste Donkervoort ooit gebouwd.

De Donkervoort D8 GTO-JD70 plakt zo erg aan het asfalt, dat een G-krachtenmeter een imposante 2 G aangeeft in de bochten. Bij de acceleratie zorgt de JD70 voor 1 G. Het vermogen komt uit de 2,5-liter vijfcilinder van Audi, die in de JD70 415 pk en 520 Nm produceert. Het vermogen gaat via een handgeschakelde vijfbak met korte versnellingen naar de achterwielen. De 0-100-tijd is een kleine 2,7 seconden, de 0-200-tijd 7,7 seconden en de topsnelheid is 280 km/u.

De standaardversie staat op sportieve AR1-banden van Nankang, die bijdragen aan de enorme zijwaartse krachten. Er zullen slechts zeventig exemplaren van de Donkervoort D8 GTO-JD70 gebouwd worden, voor 163.636 euro per stuk. De helft is al gereserveerd en de eerste leveringen zijn al begonnen. Voor het eerst kun je stuurbekrachtiging aanvinken op de optielijst, al kun je dat best achterwege laten, want de lichtste specificatie van de JD70 weegt slechts 680 kilo.

Veel koolstofvezel op de Donkervoort D8 GTO-JD70

Het lage gewicht dankt de auto onder meer aan het gebruik van het Ex-Core-koolstofvezel. Dit is een uitvinding van Donkervoort, en onder meer de deuren zijn gemaakt van het spul. Maar liefst 95 procent van de carrosserie is koolstofvezel en kevlar. Andere delen zijn gemaakt van 3D-geprinte composieten. Verder keek Donkervoort kritisch naar de aerodynamica, en voegde onder meer een nieuwe diffuser toe.

‘De JD70 doorbreekt de normale maatstaven van remmen en accelereren. We maken nu gebruik van G-krachten. De JD70 is het trotse resultaat van al onze kennis en alles dat we in het verleden geleerd hebben op de weg én op het circuit, van trackdays en gesprekken met onze klanten en van Joops eigen ideeën over wat een supercar zijn eigenaar moet brengen,’ zegt Denis Donkervoort, ‘zoon van’ en managing director van Donkervoort Automobielen.

Reacties
  1. Bram Nelissen zegt op 19 juni 2020 om 19:46:

    Zou toch mooi zijn als TopGear eens deze auto tegenover de snelste Caterham (en evtl de Ariel Atom) zou zetten.

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken