Donkervoort D8 GTO-RS krijgt twee broers

De gloednieuwe Donkervoort D8 GTO-RS krijgt twee broers: de Bare Naked Carbon Edition en de Race Edition

donkervoort d8 gto-rs
Donkervoort D8 GTO-RS
donkervoort d8 gto-rs
donkervoort d8 gto-rs
donkervoort d8 gto-rs
donkervoort d8 gto-rs
Donkervoort D8 GTO-RS
donkervoort d8 gto-rs
donkervoort d8 gto-rs
donkervoort d8 gto-rs

Oh ja, die was er ook nog: de Donkervoort D8 GTO-RS. Al in mei werd de snelste straatlegale Donkervoort aangekondigd. In zes maanden verloor het Nederlandse vederlicht zijn top of mind-functie. Maar vandaag schiet hij weer helemaal omhoog in onze gedachten; want hij is helemaal officieel. En groen. Letterlijk.

De Donkervoort D8 GTO-RS komt in een oplage van veertig stuks waarvan een groot deel is uitverkocht. Om aan de grote vraag te voldoen bouwt Donkervoort nog eens vijftien Bare Naked Carbon Editions. De exhibitionistische versie krijgt geen lakje maar toont zijn naakte koolstofvezel aan de wereld. De eveneens extra Race Edition (10 stuks) is puur voor het circuit bedoeld en mag niet de openbare weg op. De racer krijgt een sequentiële versnellingsbak en andere features om je rondetijden te verbeteren.

Kom maar door met die specs van de Donkervoort D8 GTO-RS

Alle uitvoeringen krijgen de bekende 2,5-liter vijfcilinder van Audi. Door verbeteringen aan de ECU voldoet de motor nu aan de Euro 6-emissienorm. Niet alleen de lak is dus groener dan eerst. Daarnaast wordt hij er sterker van; hoe veel vertelt Donkervoort niet, maar een ‘gewone’ D8 GTO had al 380 pk. Reken dus op 400 of iets meer. Ook de trekkracht neemt toe. Bovendien moet de RS-krachtbron minder moeite doen: Donkervoort verminderde de luchtweerstand van de GTO-RS met 20 procent. De groene verschrikking heeft bovendien een nieuwe wielophanging en kan worden uitgerust met een volledig instelbaar ABS- en tractiecontrole-systeem, en een automatische tussengas-feature.

De Donkervoort D8 GTO-RS genereert maximaal 50 kilo downforce op de vooras en nog eens 50 kilo op de achteras. Dat komt door zijn nieuwe neus en diverse andere aerodynamische ingrepen in het koetswerk. De bodem is helemaal vlak waardoor het groene monster door de lucht snijdt.

In Nederland kost de Donkervoort D8 GTO-RS 198.613 euro en een hoop geduld. Als je nu bestelt, moet je nog tot januari 2018 wachten tot je de sleutel krijgt. Een groot deel is al uitverkocht, dus je moet snel zijn.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws