Donkervoort D8 GTO-RS: extremistisch

Een medewerker van Donkervoort heeft niet goed in het woordenboek gekeken toen hij vandaag een ‘teaser’ uitstuurde. Onze favoriete Nederlandse autobouwer – Spyker tellen we even niet mee – stuurt de gloednieuwe D8 GTO-RS open en bloot de wereld in. Uiteraard klagen wij niet.

De D8 GTO-RS belooft de meest extreme straatlegale GTO ooit te worden. Geen loze kreet, zo blijkt uit de ambities van Donkervoort. Ze willen opnieuw de snelste zijn. Net als in 2004, toen reed het destijds onbekende Donkervoort in de D8 RS in 7:14.89 minuten over de Nürburgring. De snelste rondetijd is nu in handen van Radical met de SR8LM. De Britse autobouwer ging in 6:48 minuten rond, meer dan 26 seconden sneller dan Donkervoort.

Hoe gaat Donkervoort dat varkentje wassen? Door de lichtste en snelste GTO te bouwen. Samen met de ingenieurs van Bosch is het motormanagement van de 2,5-liter vijfcilinder geoptimaliseerd voor nog meer vermogen. De specificaties geeft Donkervoort nog niet prijs, maar de 'normale' D8 GTO klaart een sprint van 0 naar 100 km/u in 2,8 seconden. Reken dus maar op een flinke duw in je rug. Uit de samenwerking met Bosch ontstonden meer rondetijden-verbeterende features, zoals launch control.

Aan de voorkant prijken een spitsere neus en vernieuwde koplampen. Alles voor de aerodynamica. De spoorbreedte is bovendien toegenomen voor meer grip. Vanbinnen plaatste Donkervoort meer koolstofvezel om die kostbare kilo’s te sparen.

Wil jij de nieuwe Donkervoort D8 GTO-RS in je garage? Wees dan snel, 21 van de 40 exemplaren zijn al verkocht. De lichtste en snelste Donkervoort komt deze zomer en kost 198.613 euro.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws