Dure supercars vormen een kunstwerk

Art Basel is meer dan bananen die tegen een muur geplakt zijn

Foto('s): Zach BrehlDure supercars
Foto('s): Zach BrehlDure supercars
Foto('s): Zach BrehlPorsche Carrera GT 959
Foto('s): Zach BrehlPorsche 911 GT2 RS Velgen Centerlock
Foto('s): Zach BrehlPorsche 911 GT2 RS Velgen Centerlock Carrrera GT
Foto('s): Zach BrehlDure supercars
Foto('s): Zach BrehlDure supercars
Foto('s): Zach BrehlDure supercars
Foto('s): Zach BrehlDure supercars
Foto('s): Zach BrehlDure supercars
Foto('s): Zach BrehlKoenigsegg Agera Pagani Huayra Rimac One
Foto('s): Zach BrehlDure supercars
Foto('s): Zach BrehlDure supercars
Foto('s): Zach BrehlDure supercars
Foto('s): Zach BrehlDure supercars
Foto('s): Zach BrehlDure supercars
Foto('s): Zach BrehlDure supercars
Dure supercars
Dure supercars
Porsche Carrera GT 959
Porsche 911 GT2 RS Velgen Centerlock
Porsche 911 GT2 RS Velgen Centerlock Carrrera GT
Dure supercars
Dure supercars
Dure supercars
Dure supercars
Dure supercars
Koenigsegg Agera Pagani Huayra Rimac One
Dure supercars
Dure supercars
Dure supercars
Dure supercars
Dure supercars
Dure supercars

Jaarlijks vindt er een evenement plaats in Miami, genaamd ‘Art Basel Miami’. Speciaal voor die mensen die een banaan in de supermarkt zien liggen en denken: ‘als ik deze aan de muur vastmaak met tape, wordt hij vast veel geld waard’. Naast liefhebbers van kalium, kwamen er ook een aantal prijzige supercars op dit evenement af. Art Basel is immers de perfecte omgeving voor de rijke elite. Daarom besloten de leden van Supercar Owners Circle een bijeenkomst te houden voor rijke autoliefhebbers. Hiervoor maakten ze letterlijk een cirkel van hun dure supercars. Maar dat deden ze vooral omdat ze geen ruimte meer over hadden op de 56e verdieping van een kantoorgebouw.

De dure supercars horen thuis in het Porsche-gebouw

Het was trouwens niet zomaar een kantoorgebouw, maar de Porsche Design Tower. De toren opende in maart 2017, werd ontwikkeld door Dezer Properties en ontworpen door Sieger Suarez. Michael Wolk Design Associates en Porsche Design verzorgden het interieur. Het mooiste gedeelte van het gebouw is een gerobotiseerde lift die jouw auto aflevert in jouw woonkamer, op welke verdieping je ook woont. Het enige wat je daarvoor hoeft te doen is met je auto een cilinder in het midden van het gebouw inrijden. Daar worden de auto’s door een lopende band richting de liftdeuren geleid. Als de auto in de goede positie staat, opent de deur en glijdt er een plateau onder de auto, grijpt de wielen vast en trekt het voertuig de lift in. Hij begroet je weer als jij de personenlift uitkomt.

Is jouw collectie waardevol genoeg voor de SOC?

Maar er is meer. Als je een bewoner van het gebouw bent, heb je toegang tot de verkoopmachines van Porsche. Die zitten vol met merkproducten van de autofabrikant en zonnebrillen van Porsche, die zo’n 550 dollar kosten. Dat is nog niet zo’n gekke prijs, aangezien je voor een appartement in dit gebouw tussen de 4 en 32,5 miljoen dollar moet neerleggen. Supercar Owners Circle wil gelijkgezinden met elkaar in contact brengen en ervaringen aanbieden die je nergens anders kunt vinden.

Om tot de club toegelaten te worden, moet je een collectie supercars hebben die in ogen van de club waardevol genoeg is. Het maximaal aantal leden waaruit de club mag bestaan is 150, wereldwijd. Dit doen ze om de club divers en authentiek te houden. Ben je toegelaten, dan krijg je uitnodigingen voor leuke evenementen als F1-races en op maat gemaakte circuitdagen. Je krijgt bij autofabrikanten voorrang op hun nieuwste hypercars en mag mee met roadtrips waarbij de weg voor jou afgesloten wordt.

Het eerste evenement van de SOC trok meteen een hoop dure supercars

Dit was het eerste evenement van de Supercar Owners Circle in Amerika. Toen kregen ze het al voor elkaar om een paar geweldige auto’s binnen te krijgen. Wat het meest opviel was een groep Rimac Concept One’s. Niet één, niet twee, maar drie C1’s lieten hun gezicht zien. Dat is de eerste keer dat er zoveel exemplaren van dat model samen op één plek zijn. De C1 was natuurlijk de eerste auto van Rimac, met zo’n 1.100 pk, 1600 Nm en een 0-300-tijd van 14,2 seconden. Hij heeft vier elektromotoren, één voor elk wiel, elk met zijn eigen versnellingsbak.

De kunst van de supercars

Over kunst gesproken: Horacio Pagani is een echte kunstenaar met auto’s, die een oneindige liefde heeft voor detail. Zoals 3.000 bouten die elk individueel gemerkt zijn. De sleutel van aluminium neemt de vorm van de auto aan. En wat is er beter dan één Ferrari Pista? Twee Ferrari Pista’s. En wat dacht je van de Veyron? Die komt mooi op leeftijd, niet? En nog steeds angstaanjagend snel. En dan staat er gewoon nog één, want ja, in Miami zijn ze zo normaal. Een Italiaanse V12 zonder dak met F1-DNA kan natuurlijk ook niet ontbreken in de collectie.

Reacties
  1. Teun zegt op 25 december 2019 om 14:16:

    Op foto 1 is goed te zien dat ze nog een plekje vrijgehouden hebben voor mijn Clio

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken