Geef je mening!

De vakanties van ons ambtenarenapparaat zijn na een paar maanden voorbij. Tijd voor nieuwe, geniale en vooral komische invallen. Ook voor de automobilist is iets verzonnen, los van de troonrede. Als je recent te hard hebt gereden, krijg je naast een bekeuring vanaf september ook een ‘educatief inzetje’ van het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie in de bus. Een stichtelijke kleurenfolder die zegt: ‘Te snel… Waar gáát het over?’ en op de achterkant vier pictogrammen voor degene die moeite heeft met letters. Dan volgt een éénregelige uitleg over de voordelen van rustig rijden. We citeren de vier voordelen.
 
Voordeel een: minder ongevallen dus minder kans op letsel of erger.
Voordeel twee: minder stress, ergernis en agressie.
Voordeel drie (deze vonden we het meest geniaal): geen snelheidsboete.
Voordeel vier: minder brandstofverbruik dus goedkoper rijden en minder milieuvervuiling.
 
Lees deze voordelen gerust nog eens. Laat ze goed op je inwerken. De gemoderniseerde jaren vijftig-afsluiter ‘Let op uw snelheid. Dan wordt het voor iedereen een stuk prettiger op de weg’, maakt de boodschap af.
 
Volgens Verkeershandhaving ziet een bekeurde zijn bekeuring als ‘een pesterij richting de haastige automobilist en leert hij er geen les uit’. De ‘educatieve inzet’ heeft als doel ‘het leereffect van de bekeuring te vergroten door de voordelen van rustiger rijden extra onder de aandacht te brengen’. De ‘educatieve inzet’ wordt vanaf deze maand een halfjaar bij elke snelheidsbekeuring meegestuurd. Na dat halfjaar vindt evaluatie van dit idee plaats.
 
In 2006 werden in Nederland 8.874.080 bekeuringen uitgedeeld voor te hard rijden. We weten niet hoe jij daarover denkt, maar wij vinden het best veel. We durven voorzichtig te concluderen dat een aantal van jullie wat hardleers is. Wij trouwens ook. Als we met z’n allen zo doorrijden, betekent dat dat er een kleine 4,5 miljoen ‘educatieve inzets’ zullen worden verstuurd.
 
Het is wat makkelijk om dit overheidsinitiatief belachelijk te maken. We zijn erg benieuwd wat jij als Top Gear-lezer er van vindt. Laat je commentaar hieronder achter, dan kan iedereen meegenieten.
 
Wel hebben we wat vragen:

1. Is het drukken van die 4,5 miljoen ‘educatieve inzets’ openbaar aanbesteed?

2. Hoeveel bomen zijn nodig voor het vervaardigen van papier voor 4,5 miljoen ‘educatieve inzets’?
3. Hoeveel bedroegen de kosten voor de educatieve denktank die de vier geniale voordelen zowel tekstueel als grafisch uitgedacht heeft?
4. Hoeveel bedragen de kosten voor de consultants van de evaluerende instantie die over een halfjaar in actie komt?
5. Aan de hand van welke criteria wordt bepaald of de inzet van de ‘educatieve inzet’ geslaagd is?
6. Is de landelijk verkeersofficier, die karikatuur van een Haagse voetbaltrainer, hier op enigerlei wijze bij betrokken?
 
We hebben de vragen naar Verkeershandhaving gestuurd. Indien we antwoord krijgen, zullen we dat op de Top Gear-website publiceren. Ondertussen denken wij vast na wat te doen. Verhuizen naar België? Of nog beter, naar het eiland Man.
 
In de nieuwe Top Gear lees je waarom…
 

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken