Het bewijs van de ambitie van Zuid-Korea in de autowereld kan nauwelijks duidelijker – of groter – worden uitgebeeld dan met deze Kia EV9. Het merk heeft de eerste beelden vrijgegeven van het komende elektrische vlaggenschip. En het is niet alleen een auto, maar ook een statement dat Kia wil maken.

De Kia EV9 is de eerste elektrische SUV met drie zitrijen. Volgens het merk biedt ie ‘een vers EV-perspectief in de familie-SUV-sector’. Tenminste, als je het ontwerpbaas Karim Habib vraagt. Van dat perspectief krijgen we nu nog niet alles te zien; de volledige onthulling van de EV9 vindt eind deze maand plaats. Kia omschrijft z’n vorm als ‘verzekerd’, ‘assertief’ en ‘opvallend’.

Het uiterlijk van de Kia EV9

De geblokte en hoekige vorm leent zich blijkbaar voor ‘uitzonderlijke aerodynamische efficiëntie’, aldus Kia. De vorm van de Kia EV9 wordt afgemaakt met flinke wielkasten en een heleboel heldere, rechte lijnen die doen denken aan de romp van een vliegtuig. Van voren zou je het ‘digitale tijgergezicht’ van het merk moeten zien dankzij de kubusvormige verlichting in de nieuwe grille naast de verticale koplampen.

En vanbinnen?

Kia vertelt ons dat er meer dan genoeg ruimte is in het interieur met plaats voor zeven personen. Voorin is er een panoramisch dashboard dat wordt gevormd door twee 12,3-inch schermen en een 5,0-inch scherm dat van het stuur naar het midden loopt. Het is 2023, en dus komt de Kia EV9 ‘zonder al te veel knoppen’. Zucht.

De tweede zitrij kan 180 graden draaien als je dat wilt, zodat je ‘interactie kunt hebben met degenen die op de derde rij zitten’. Er zijn oplaadpunten voor telefoons en bekerhouders voor de derde rij. Tot slot is er ook wat bagageruimte. Aan de inhoud daarvan hangt Kia vooralsnog geen cijfers.

Het platform van de Kia EV9

Waar ook nog geen getalletje aan wordt gehangen, is de actieradius, maar we kunnen ons wel een voorstelling maken van de cijfers. De Kia EV9 komt namelijk op hetzelfde platform te staan als de EV6, het E-GMP-platform. Dit platform biedt 800-volt oplaadmogelijkheden en is in het geval van de (kleinere) EV6 goed voor zo’n 500 kilometer actieradius uit een 77,4-kWh batterij.

De Kia EV9 zou zomaar een grotere accu kunnen krijgen, aangezien het een grote auto is die een groot statement wil maken. Ontwerpbaas Habib verwoordt het zo: ‘De EV9 herdefinieert de normen op het gebied van exterieur- en interieurdesign, connectiviteit, praktische bruikbaarheid en duurzaamheid.’ Nou, wat wil je nog meer? Tot later deze maand, EV9!

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)