Eerste keer Autobahn in Duitsland - dit leer je

En waar je op moet letten

Foto('s): TopGear Nederland

Stiekem mogen we onszelf best gelukkig prijzen. Het grootste deel van de wereldbevolking zal nooit de kans krijgen om legaal de topsnelheid van zijn of haar auto te testen. Zelfs als ze bij een circuit wonen, kunnen ze daar waarschijnlijk de absolute top niet aantikken. Voor Nederlanders en Belgen is de Duitse snelweg om de hoek en daar mag je op sommige plaatsen zo hard rijden als je kunt. Dit is wat je leert als je de eerste keer de Autobahn in Duitsland op gaat. Tip: wil je een aantal van deze zaken vermijden, ga dan gewoon op een vroege zondagochtend, als het rustig is.

Het is net als darten

Net als bij darten kan het een flinke uitdaging zijn om überhaupt de 180 te halen. Veel van de snelwegen zijn maar twee rijstroken breed en er is onnoemelijk veel vrachtverkeer. In Duitsland noemen ze dat Elefantenrennen, oftewel een olifantenrace. Met een snelheidsverschil van 2 km/u duurt zo’n inhaalactie gerust 3 minuten en 4 kilometer. Soms worden de inhaalpogingen zelfs halverwege gestaakt. Overigens kun je in Duitsland wel een boete krijgen als je inhaalt met een te klein snelheidsverschil.

Je leert sowieso één nieuw woord

En dat is Baustelle – het Duitse woord voor wegwerkzaamheden. Ook Stau (file) zul je leren tijdens je eerste keer Autobahn. En daar hebben ze er véél van in Duitsland. En met op veel plaatsen maar twee rijstroken moeten ze de hele boel vaak omgooien om ruimte te maken om te klussen. Het begint vaak met de borden 100 die met stapjes van 20 teruglopen naar 60, waarna je met een slinger naar links of naar rechts moet om daar in een treintje op een rijstrook van 2,10 meter breed enkele kilometers te moeten doorbrengen.

Het verbruik gaat omhoog, de tankgelegenheid omlaag

Tijdens de eerste keer Autobahn trap je het goede pedaal uiteraard een paar keer stevig in. Je verbruik kan met groot gemak verdubbelen als je 200 in plaats van 100 km/u rijdt (het plaatje hierboven is wat misleidend, inderdaad). En niet alle snelwegen in Duitsland zijn rijkelijk bedeeld met tankstations. Gelukkig wordt er wel vaak aangegeven bij het ene tankstation hoe ver het nog rijden is tot het volgende. Zie je een tankstation en gaat de brandstofmeter al richting het rood, stop dan liever even. Hou er in ieder geval rekening mee dat je minder ver kunt rijden dan je gewend bent.

Wat hier asociaal is, is daar veiliger

Gerda met de Nissan Almera Tino en de Beyerland Grand Vitesse zou inderdaad best zelf kunnen concluderen dat ze twee keer in haar binnenspiegel moet kijken als ze met 90 km/u een vrachtwagen wil in halen. Maar neem het van ons aan: dat doet ze niet. En dat is vrij onhandig als jij met 200 km/u komt aanrijden. Het flitsen met je koplampen is op de Autobahn niet per se asociaal, maar kan dienen als een veilige waarschuwing. Je zegt eigenlijk dat je met een hoog tempo aankomt. Overigens moet je altijd een veilige marge houden – wat veel mensen zullen de auto alsnog gewoon naar links gooien. En ergens is dat misschien ook wel terecht, want jij hoeft ook niet 200 km/u te rijden.

Invoegend verkeer in Duitsland heeft geen voorrang, maar krijgt dat wel

Je hoort weleens mensen zeggen dat invoegend verkeer in Duitsland voorrang heeft. Dat is niet zo: het verkeer op de snelweg heeft voorrang. Maar je zult merken dat mensen wel vaak aan de kant gaan voor invoegend verkeer, met name omdat de invoegstroken aan de korte kant zijn. Let hier goed op als je het tempo er lekker in hebt zitten – er kan bij een invoegstrook zomaar iemand naar links komen om ruimte te maken.

Er staan nog flitspalen langs de Autobahn

Aangezien er nog best wat plaatsen zijn waar je zo hard mag rijden als je wilt, is het verstandig om je op andere plaatsen netjes aan de snelheid te houden. Je zult merken dat de Duitsers zelf dat in de meeste gevallen ook doen. Langs de Autobahn staan op veel plaatsen nog gewoon ouderwetse flitspalen. Ze flitsen je bovendien van voren, dus je hebt minder tijd om te reageren als je ze ziet. Flitsmeister werkt trouwens prima in Duitsland.

De Nederlandse snelweg is afzien als je terugkomt

Bij veel grensovergangen geldt geen maximumsnelheid, dus je kunt zomaar met de dubbele toegestane Nederlandse snelheid de grens over schieten. Dan moet je plots afremmen naar 100 km/u. We hopen dat je cruisecontrol hebt, want het is de eerste kilometers écht afzien met het Nederlandse tempo. Als je gelukt hebt, ga je na 19:00 uur de grens over, dan mag je in ieder geval op bepaalde plaatsen nog 130 km/u rijden.

Reacties
  1. Theo zegt op 20 september 2021 om 17:27:

    Als je sneller rijdt en dus eerder op de plaats van bestemming bent kan de motor ook eerder uit..scheelt ook weer

  2. Ronald Frank zegt op 24 augustus 2020 om 17:32:

    Rekening houden met het feit dat 130 km/uur de officiele adviessnelheid is in Duitsland en dat indien je betrokken bent bij een ongeluk en er kan aangetoond worden dat de >>130 km/uur snelheid hiervan de (mede)oorzaak is, je problemen kunt krijgen met de verzekering.

  3. Ronald F zegt op 24 augustus 2020 om 17:30:

    Rekening houden met het feit dat 130 km/uur de officiele adviessnelheid is in Duitsland en dat indien je betrokken bent bij een ongeluk en er kan aangetoond worden dat de >>130 km/uur snelheid hiervan de (mede)oorzaak is, je problemen kunt krijgen met de verzekering.

  4. Jan zegt op 22 augustus 2020 om 13:36:

    I.p.v. de Tankstelle zou ik, indien de mogelijkheid zich voordoet, kiezen voor een Autohof, veelal rond de 3 kilometer vanaf de Autobahn. Brandstof is daar aanzienlijk goedkoper en er zit vaak een MacCafé, als onderdeel van MacDonalds. De koffie aldaar is van prima kwaliteit en de prijs schappelijk. Heb je meteen een korte rustpauze en sanitaire stop.

  5. Filips zegt op 22 augustus 2020 om 11:11:

    Niet alleen is het verlenen van voorrang van de invoeger volledig ingeburgerd, maar hou er vooral rekening mee dat de meeste automobilisten ook invoegen met een hele lage snelheid……60 km/h is echt geen uitzondering, terwijl de snelheid ook op de rechterbaan fors hoger ligt. Laat je daardoor niet verrassen.

  6. Chris zegt op 21 augustus 2020 om 18:55:

    Tankstation staan inderdaad veel verder uit elkaar dan bij ons. Overweeg je ‘s avonds dan maar een afrit te nemen, en in een dorpje ergens te tanken zal je merken dat ze, net zoals in Nederland, dikwijls sluiten om 18:00 – 20:00 en geen debet of creditcard terminals hebben.
    Je kan dus zelden 24/7 tanken, in tegenstelling tot België waar elk tankstation een terminal heeft.

  7. Henk zegt op 21 augustus 2020 om 15:18:

    Het gebruik van Flitsmeister is illegaal in Duitsland

  8. Patrick zegt op 21 augustus 2020 om 15:03:

    Snel rijden heeft een behoorlijk grote invloed op het verbruik. Aan 90 km/h heb je een 15 pk nodig, aan 120 is dat al het dubbel (een 30 pk) en aan 200 is dat nog eens bijna 4 keer zoveel (een 115 pk). Mijn Honda civic 1.6 dtec met 120 pk haalt 201 km./h (toch volgens de specificaties). Dus deze waarden zullen behoorlijk juist zijn.
    Aan 90 km/h zal je dus ergens een goeie 3 liter verbruiken (met een dieseltje), aan 120 zal dat zowat 5 zijn en aan 200 zal dat toch richting 20 l/100 km en meer gaan.
    Die hoge snelheden zijn dus helemaal niet economisch : aan 200 km/h rij je ongeveer dubbel zo snel als aan 90 km/h, maar je verbruikt wel 7 keer meer…
    Dat geldt trouwens evengoed voor elektrische auto’s…: Die hier opgegeven vermogens zijn wat de auto nodig heeft om zo snel te kunnen rijden, niet wat de moter verbruikt. Een elektrische auto haalt ergens een rendement van 80% of zo, een brandstofversie zal niet veel boven de 30% geraken.

    • EVer zegt op 22 augustus 2020 om 18:06:

      Volgens mij vertaal je hoger vermogen 1-op-1 naar hoger brandstofverbruik en vergeet je dat het minder tijd kost om dezelfde afstand af te leggen en je dat hier vermogen did ook minder lang nodig hebt.

      Het verbruik in liters per uur stijgt met de derde macht van de snelheidstoename. Maar het verbruik in liters per kilometer stijgt met de tweede macht van de snelheidstoename.

      En dan ook alleen nog maar het deel dat met luchtweerstand te maken heeft.

      • EVer zegt op 22 augustus 2020 om 18:08:

        “dat hier vermogen did” moet zijn “dat hogere vermogen dus”

    • wErnie zegt op 22 augustus 2020 om 00:07:

      Hey Patrick als je was thuis gebleven had je niets verbruikt…

    • Poo zegt op 21 augustus 2020 om 20:07:

      Deze reactie geeft maar weer eens aan dat Patrick het fenomeen: plezier hebben in autorijden niet begrijpt!!!!!

    • Chris zegt op 21 augustus 2020 om 18:50:

      Euhm… wat is je punt Patrick. Je bent wel sneller op je eindbestemming, als dat de bedoeling was.

    • Michiel zegt op 21 augustus 2020 om 16:32:

      Deze berekening gaat puur uit van energieverbruik van het voertuig en dat staat niet één-op-één gelijk aan brandstofverbruik. Een verbrandingscyclus heeft ook verliezen als er geen vermogen gevraagd wordt en dat verlies neemt niet of nauwelijks toe met toenemende snelheid en gevraagd vermogen. Daarnaast neemt de efficiëntie van de verbranding toe als er meer vermogen gevraagd wordt, vooral als dat gebeurd zonder toenemend toerental. Zodoende kan een grote/sterke diesel door toenemende efficiëntie vaak nog een heel redelijk verbruik hebben bij zeer hoge snelheden.

      • Patrick zegt op 22 augustus 2020 om 11:47:

        Het nodige vermogen blijft. 115 pk bij 200 km./h t.o.v. 30 bij 120 km./h (of 15 bij 90 km./h) is gewoon een groot verschil, zonder dat je er veel tijd mee wint.

        Voor elke motor wordt een verbruikkromme opgesteld (dus het verbruik in kg/u.kW in functie van het toerental) : helaas wordt zo’n kromme nooit vrijgegeven, want het bevat heel interessante informatie van je motor.
        Het rendement is inderdaad heel slecht als je niet meer in de ideale zone blijft (zowel te laag als te hoog toerental). Om 200 km./h te rijden met die Honda, moet ik het max. toerental opzoeken, als je dat kan doen aan 2500 tr;/min zal dat inderdaad zuiniger zijn. Maar slechts 3 l. meer bij 200 km./h vergeleken met 90 km./h daar geloof ik geen snars van. Ik heb het weldegelijk over werkelijke snelheden (niet die op de teller) en uiteraard werkelijk verbruik (niet die van de boordcomputer).

        Daarnaast : rijplezier op een autostrade ? Voor rijplezier zijn veel betere plekken. Op het gaspedaal duwen rechtuit kan iedereen…

    • Björn zegt op 21 augustus 2020 om 16:02:

      Sorry hoor met mijn diesel aan 200 per uur verbruik ik amper 3 liter meer

  9. Peter zegt op 21 augustus 2020 om 10:53:

    Mis nog meer dingen.

    Als je op de rechter rijstrook rijd en je wilt inhalen, doe dat ruim op tijd en nader de voorligger dus niet te veel.
    Dan moet je als iemand je wilt passeren vol in de remmen. En kom je soms bijna niet meer naar links omdat de snelheid van je te laag is.

    Geef ook ruim van te voren je richting aan. Zodat achteropkomend verkeer weet wat je gaat doen.
    Bij wegwerkzaamheden wordt heel vaak geflitst.

  10. Jeroen Bollen zegt op 21 augustus 2020 om 08:49:

    Er worden nogal wat zaken niet of onvolledig vermeld. Zo is de snelheid in Duitsland niet onbegrensd, tenminste qua aansprakelijkheid. Bij snelheden boven (als ik mij niet vergis) de 140 heb je een verhoogde aansprakelijkheid en wordt de bewijslast omgedraaid.
    Óók in Nederland heb je voorrang als je op de snelweg rijdt. Dat verschilt dus niet.
    Het geven van groot licht is strafbaar en daar staan forse boetes op in Duitsland.
    En last but not least: Duitsers zeggen altijd “NL ist Nuhr Links” maar het zijn juist de Duitsers die een aangeboren angst hebben voor de rechter rijbaan. Ja het klopt dat je op Autobanen met meer dan twee rijstroken niet verplicht de meest rechterrijstrook aan hoeft te houden maar het midden of zelfs links blijven rijden met redelijk lage snelheden is de Duitser niet vreemd

  11. Fred Steutel zegt op 20 augustus 2020 om 20:47:

    Dat Gerda in haar Nissan Almera Tino niet in haar binnenspiegel kijkt is niet zo gek: dat is namelijk tamelijk zinloos met een caravan aan de haak.

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken