We hebben de laatste tijd nog maar weinig geschreven over de McLaren P1, maar zijn hem nog lang niet vergeten. McLaren zelf ook niet, gelukkig. De auto is nu zo’n zeven jaar uit productie, maar toch werkt het Engelse automerk door aan de ontwikkeling van de plug-in hybride hypercar. McLaren komt nu met een upgrade voor de P1.

Eigenaren kunnen zich bij de dealers melden voor een lichtere batterij. Ze worden dan wel naar huis gestuurd, want pas in juli kun je de upgrade echt bestellen. De nieuwe batterij weegt nu nog maar 50 kilo in plaats van ruim 100 kilo. Het merk zou bij deze batterij toepassen wat ze leerden bij de Speedtail.

De McLaren P1 is sneller door de lichtere batterij

De 50 kilo minder, dat merk je in de prestaties. De sprint van 0 naar 300 is nu klaar in 16,1 seconden, wat 0,4 seconde sneller is. Toch wel een leuke dag voor de ingenieurs die dat mocht testen. Het circuit Nardo zou de P1 nu een halve seconde sneller afleggen ook.

Maar hij rijdt minder ver elektrisch

Alleen maar voordelen? Nee. De nieuwe batterij kan beter opladen en ontladen, maar eigenaren leveren wel elektrische actieradius in. Eerst kon de McLaren p1 zo’n 30 kilometer op één acculading rijden voordat de V8 bijsprong, dat is nu gereduceerd naar een kwart daarvan, dus ongeveer 7 tot 8 kilometer.

De benzinerekening gaat dus iets omhoog als je de lichtere batterij kiest. Al hebben we het vermoeden dat de eigenaren daar niet zo mee zitten. Daarnaast is de upgrade niet goedkoop; eigenaren moeten omgerekend 140.000 euro aftikken voor de sprintbatterij.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)