Hoe maak je puristen boos? Door de twaalfcilinder van een Testarossa te vervangen met een Tesla-motor. Hoe maak je ze nog bozer? Door het bij vier exemplaren te doen. Het Engelse bedrijf Electric Classic Car gaat precies dat doen. Ze noemen de creatie de Teslarossa. We moeten toegeven: dit vinden wij ook een taaie. Is het echt nodig om nog minder twaalfcilinders op de weg te houden? En dan ook gelijk vier?

Het ombouwproject begint bij een proefrit om te kijken hoe de auto rijdt. Als er dan vreemde klachten zijn na de conversie, dan weten de monteurs dat de klachten nieuw zijn. Baas van het bedrijf Richard Morgan geeft toe tijdens de proefrit toe dat hij het wel een beetje zonde vindt van het geluid van de twaalfcilinder, maar dat hij er rust mee heeft omdat een elektrische conversie heel veel teruggeeft.

Twaalfcilinder van Testarossa vervangen met Tesla-motor: mis je dan het punt?

In vergelijking met de oude techniek van de Testarossa zal de Teslarossa vele malen betrouwbaarder zijn – maar is dat echt een eigenschap die je zoekt in een oude Ferrari? Wil je niet die rauwe techniek en dat onvoorspelbare karakter? En als je toch meer betrouwbaarheid en een betere wegligging wilt, kun je dan niet beter voor een restomod van Officine Fioravanti gaan? Het gewicht van de Teslarossa moet trouwens ongeveer hetzelfde zijn als voorheen.

Wel zullen we toegeven dat het vermakelijke video’s zijn van Electric Classic Car. Het doet denken aan de oude programma’s op Discovery Channel; ongedwongen en informatief. We hebben aflevering nummer twee hieronder neergezet. De eerste aflevering vind je op het kanaal van ECC.

Advertentie

Reacties

  • RK says at 20 maart 2022:

    Een boxer 12. Niet een v12. Wordt dat niet als een H12 aangeduid?

    Reply
  • Danny says at 20 maart 2022:

    Nee. Purist of niet, dit is walgelijk.

    Reply

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer
Advertentie