'Elektrische auto groen? Pas na 700.000 km'

Hou je van het milieu? Dan moet je flink doorrijden

Jaguar I-PACE Amsterdam August 2018
Jaguar I-PACE Amsterdam August 2018
Peugeot 208 2019 laadpaal stekker
De Tesla Model S Unplugged S-Apex
Jaguar I-Pace First Edition 2018 stekker laden
Jaguar I-PACE Amsterdam August 2018
Jaguar I-PACE Amsterdam August 2018
Peugeot 208 2019 laadpaal stekker
De Tesla Model S Unplugged S-Apex
Jaguar I-Pace First Edition 2018 stekker laden

EV-haters gaan smullen van dit onderzoek. Ene professor Damien Ernst van de Universiteit van Luik onderzocht hoeveel kilometer een elektrische auto moet rijden voordat de totale CO2-uitstoot lager ligt dan die van een benzineauto. Want hoewel de uitstoot lokaal bijna nul is en iedereen de elektrische auto groen vindt, moet er rekening gehouden worden met de productie van de auto en de elektriciteit.

Zijn conclusie? Een elektrische auto is doorgaans pas na 700.000 kilometer minder belastend voor het milieu dan een benzineauto. De stekkerauto zou hierbij 20 kWh per 100 kilometer gebruiken en de brandstofauto 6 liter benzine per 100 kilometer. Als je van het milieu houdt, moet je dus flink doorrijden, of zo.

Reken je de uitstoot die vrijkomt bij het opwekken van de energie terug naar het gereden aantal kilometers, dan stoot een elektrische auto per kilometer 11 gram CO2 uit. Bij een benzineauto is dat 13,68 gram CO2 per kilometer (bovenop de uitstoot van de verbranding zelf). Het is de productie die de elektrische auto de das omdoet: bij de productie komt 18.696 kilo CO2 vrij.

Wordt je elektrische auto groen als je groene stoom tankt?

Uiteraard valt er een en ander te nuanceren. Wanneer de stroom volledig groen is, ligt het omslagpunt al tussen de 30.000 en 40.000 kilometer. Hoe meer energie uit duurzame bronnen komt, hoe groener ook de elektrische auto wordt. Toch maar even investeren in een setje zonnepanelen?

Het onderzoek doet denken aan een vergelijkbaar onderzoek van zo’n twee jaar geleden waaruit bleek dat elektrische auto’s net zo slecht waren voor het milieu omdat er veel fijnstof van de banden en de remmen kwam. Was uiteindelijk ook grote onzin.

EDIT: Dezelfde professor erkent zijn fout en zegt dat het omslagpunt nu bij 378.843 kilometer ligt. TU Eindhoven-onderzoeker Auke Hoekstra zegt dat het tussen de 30.000 en 50.000 ligt.

Bron: Autogids

Reacties
  1. Jesse zegt op 16 november 2019 om 21:29:

    Ik ga een patent aanvragen op het produceren van waterstofgas gerecupereerd uit in met water en brandende EV gevulde sloopcontainers. Ik ruik een gat in de markt 🙂

  2. John Hemmers zegt op 30 maart 2019 om 16:37:

    https://docs.google.com/spreadsheets/d/1b9WkLOjaej7OrPk3ATSxGjYTQxzDoMrA5WuK5K0M-xE

    bevat een goed onderbouwde spreadsheet met bronverwijzen voor alle aannames, waaruit blijkt dat het omslag punt vaak binnen het jaar ligt, ook bij de huidige Duitse energiemix. Op een volledig groen net (vgl de aangehaalde Swiss Greenmix) ligt het omslagpunt lager, bekijk het zelf en reken zelf en manipuleer de spreadsheet naar believen (het origineel blijft onaangepast), leuk vermaak voor zeker een klein uurtje. Journalisten van topgear, dit is echt een leuke link!!! Iemand zou em even moet ombouwen naar de nederlandse situatie, onderzoeksjournalistiek, wow.

  3. Niels zegt op 11 maart 2019 om 16:43:

    Gewoon lekker doorijden met de V6 (zonder katalysators) ???

  4. Timmy Reynders zegt op 10 maart 2019 om 06:00:

    Wat een staaltje niet-journalistiek gezever. Deze studie is al volledig ontkracht, maar jullie schrijven eenders wat om aandacht te trekken natuurlijk. Graag deze verwijderen en de echte studie linken, of de juiste bronnen kopiëren: https://cleantechnica.com/2017/11/01/electric-cars-release-less-co2-lifetime-diesel-cars-even-powered-dirtiest-electricity-eu/

  5. Kees zegt op 9 maart 2019 om 17:59:

    Zag vandaag een goede factcheck van dit fake-news “onderzoek” https://threader.app/thread/1104095189117911040

  6. Danny zegt op 9 maart 2019 om 09:43:

    Als je de formule 1 er bij telt, dan moet de elektrische auto al lang geen km meer rijden ?

  7. Robin zegt op 8 maart 2019 om 14:03:

    En voor het gemak is de link naar dat onderzoek weggelaten? Wil weleens weten waar dit op gebaseerd is…

  8. Hans zegt op 8 maart 2019 om 13:59:

    Het ligt natuurlijk iets genuanceerder. Maar als we allemaal groene stroom in onze auto gaan stoppen, schiet de capaciteit van het net schromelijk te kort. En met zonnepanelen opladen lukt niet omdat die a)te weinig capaciteit hebben en b) ‘s nachts de zon niet schijnt. Dus het is een dilemma en het echte omslagpunt zal dus ergens in het midden liggen.

  9. Sjors zegt op 8 maart 2019 om 12:59:

    Wat een waardeloos artikel en slechte titel. Omslagpunt ligt dus eigenlijk na 30.000 40.000 km. Wordt er wel rekening gehouden met de productie van een nieuwe benzinemotor?
    Telegraaf kwaliteit dit

  10. Rob Harms zegt op 8 maart 2019 om 12:19:

    Die subsidies ( 70k ) in 5 jaar voor een tesla in de oude regeling hebben onze opa’s en oma’s aan de bedelstaf gebracht. Afschaffen alle subsidies op all electric ook op Warmtepompen. Ik wacht wel op waterstofgas. ( stroom is niet schoon. ) alleen lokaal.

    • Danny zegt op 8 maart 2019 om 13:10:

      Het probleem met waterstof is op dit moment precies hetzelfde als de elektrische auto. Het heeft een rendement van 50 a 60%. Dus wanneer we een overschot aan energie hebben en het is groen, pas dan heeft waterstof zin. Anders ben je met waterstof ook energie aan het weggooien en is het zeker niet duurzaam.

      • Ikke zegt op 8 maart 2019 om 14:40:

        Het rendement van waterstof is zelfs nog lager als hierboven wordt aangegeven, waarbij men nog even vergeet hoe om te gaan met productie (lokaal = beste) en opslag. Peperdure materie.

  11. Chris zegt op 8 maart 2019 om 11:56:

    Wat een ontzettend slechte titel. Lekker olie op het vuur gooien. Een beetje koper van een elektrische auto let naast de aanschaf van de auto ook op het type stroom wat erin gaat natuurlijk. En dan ligt het omslag ineens op één jaartje rijden! Op zich is het terecht dat kopers van een elektrische auto op de een op andere manier verplicht moeten worden om groene stroom te kopen. Maar een elektrische auto zo wegzetten als een veel meer uitstotende optie dan een benzine auto… Beetje jammer Mattijn.

    • Bart zegt op 9 maart 2019 om 22:46:

      Wat een gezeur op de titel, welke klimaat probleem ontkenner gaat nu een artikel lezen over het beter zijn van een elektrische auto dan die van benzine, wie zou het überhaupt lezen, wellicht een auto liefhebber, nu echter verbaast men zich over de titel en het eerste stuk van het artikel en leest alles, en wellicht ziet hij / zij dan in dat elektrisch rijden mits op groene stroom wel degelijk beter is voor het milieu! Wellicht komt er één van de klimaat probleem ontkenners wel tot inkeer, één voor één, stap voor stap. En let wel de tegenstanders of ontkenners van milieuproblemen maken vergelijkbare artikelen, maar ze nuanceren het nooit. Maar ook voor de “mileufreaks” is het belangrijk in te zien dat op dit moment een elektrische auto niet zo schoon is als ze denken, het merendeel van onze stroom voorziening is nog lang niet groen dus als iedereen elektrisch zou rijden is er niet voldoende stroom zijn. En groene stroom is een papieren verhaal, ze ruilen die papier met landen waar een overschot aan groene stroom is maar die stroom komt niet van daar naar hier, de stroom hier komt voornamelijk uit de kolencentrales, of we dat nu leuk vinden of niet. Ps ik heb groene stroom maar ben niet naïef!

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws
× Time 0.598 sec Init 0.000 sec, Execute 0.322 sec, Render 0.276 sec, Memory 28.64/28.69 MiB, DebugR, Database[wordpress] 2 queries in 0.002 sec