Elektrische auto rijdt twee keer vaker schade

Laadpaal, paaltje, het maakt ze niet uit

Foto('s): David Nuescheler / Unsplash
Foto('s): Nissannissan Ariya
Foto('s): FCA
Foto('s): Mini
Foto('s): Unsplasheen miljoen laadpalen
nissan Ariya
een miljoen laadpalen

Je kunt zeggen van elektrisch-rijders wat je wilt, maar het is wel een tolerant volkje. Het maakt ze niet uit of het een laadpaal of een inferieure normale paal is, ze maken er gewoon keihard gebruik van. Het blijkt namelijk dat elektrische auto’s twee keer vaker schade rijden dan auto’s met brandstofmotoren. Dat blijkt uit een onderzoek van Voogd & Voogd Verzekeringen.

Een bestuurder van een elektrische auto meldt gemiddeld één keer in de vier jaar een schade. Bij brandstofauto’s is dat één keer in de acht jaar. Bij het hogere segment elektrische auto is het zelfs één keer in de drie jaar. Diezelfde zwaardere en luxere EV’s zijn ook 40 procent vaker betrokken bij ongevallen. Bij kleine EV’s is de kans juist 10 procent minder.

Waarom rijdt een elektrische auto twee keer vaker schade?

Kunnen mensen met elektrische auto’s automatisch slechter rijden? Die conclusie kun je niet zo snel trekken. Bezitters van EV’s zijn nog altijd veelal zakelijk rijders, en die zijn over het algemeen vaker onderweg dan een pensionado die een benzineauto voor de deur heeft staan ‘voor het geval dat’. Zo zijn er nog een aantal factoren te bedenken die mee kunnen spelen, waaronder de prestaties van de duurdere EV’s – die voor velen die van hun laatste brandstofauto ruim zullen overstijgen.

Het aantal schadeclaims zou de komende jaren nog kunnen oplopen. 31 procent van de Nederlandse automobilisten overweegt binnen vijf jaar een elektrische auto te kopen, blijkt uit recent onderzoek van Pricewise. Combineer de bovenste twee statistieken en dat zou kunnen betekenen dat de verzekeringspremies voor (elektrische) auto’s de komende jaren kunnen gaan stijgen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws