Automerken zijn dol op conceptauto’s. Pleur er wat futuristische onderdeeltjes in en op de auto en je ziet wel of het de productieversie haalt. Cupra lijkt dat andersom te hebben gedaan met de elektrische Tavascan. Het productiemodel dat je hierboven ziet, werd vandaag gepresenteerd. Oké, de voor- en achterzijde zijn iets ingetogener, maar het interieur lijkt nog meer uit de toekomst te komen dan bij de conceptversie.

De nieuwe Cupra Tavascan is het tweede vol-elektrische model van Cupra (deze coupé-SUV volgt namelijk de Cupra Born op). Hij neemt een doos vol nieuwe onderdeeltjes mee. Zo zijn er nieuwe led-koplampen in de vorm van drie driehoekjes die verwijzen naar het logo van Cupra. Daarnaast kan het logo op de motorkap licht geven.

Over dat front gesproken: de voorkant doet denken aan een haaienneus. Die hebben we nog niet eerder gehoord. Volgens Cupra moeten de dunne A-stijlen ervoor zorgen dat voorruit bijna naadloos overloopt in de zijruiten. Dit zou je dan weer moeten laten denken aan het vizier van een racehelm. Hoe dan ook, de elektrische Cupra Tavascan krijgt lichtmetalen velgen met een maatje 19-, 20- of 21-inch.

Interieur van de Cupra Tavascan

Bij de conceptversie van de Tavascan zat er al een soort draagarm die van het dashboard naar het middenconsole loopt. Nu heeft Cupra dat onderdeel nog prominenter gemaakt in de cabine. De contrasterende zilveren kleur komt overeen met de kleur aan de zijkant en tekent goed af bij het donkeren interieur. Uiteraard is er ook nog plaats voor Cupra’s lievelingskleur: koperbrons.

Cupra Tavascan (2023) interieur spine

Die Y-vormige draagarm noemt Cupra overigens ‘de spine‘. Als je die ruggengraat volgt richting het dashboard zie je dat Cupra de ventilatieopeningen tussen de arm en het dashboard heeft verwerkt. Slim werk van de Spanjaarden. Verder is er een 15-inch infotainmentscherm in het midden en kun je een Sennheiser-geluidssysteem met twaalf speakers laten installeren.

Specificaties van de elektrische Cupra Tavascan

De Tavascan heeft altijd een 77-kWh batterijpakket. Deze accu kun je opladen met een snellader tot 135 kW. Daarmee laad je in zeven minuten, 100 kilometer bij. Van 10 naar 80 procent laden gaat trouwens in 35 minuten. Voor de aandrijflijnen heeft Cupra twee opties in de aanbieding. Bij het eerste pakket is er één elektromotor die het vermogen van 286 pk alleen naar de achterwielen stuurt.

Voor het betere werk moet je de Tavascan VZ hebben. Deze variant heeft een motor op de voor- en de achteras. Het vermogen van 340 pk gaat dus naar alle vier de wielen. Een sprintje van 0 naar 100 km/u gaat in 5,6 seconden. Voor de meeste actieradius moet je wel bij de enkele motor zijn. Daarmee kom je 550 kilometer ver, terwijl de Tavascan VZ 520 kilometer rijbereik heeft.

Zet hem daar maar neer

De coupé-SUV parkeren hoef je straks niet meer zelf te doen. Zoals je dat misschien kent van Tesla, heeft Cupra een app waarmee je de auto kunt besturen met je smartphone. Helaas is dit nog verboden in Europa. Cupra laat aan TopGear weten dat er meer informatie over deze functie komt in aanloop naar de leveringen. Wat hij wel kan, is veelvoorkomende parkeerbewegingen onthouden. Doe dus een paar keer voor hoe jij parkeert op jouw oprit en binnen de kortste keren doet de Cupra het helemaal zelf.

Cupra Tavascan (2023) rijdend schuin achter

Aan het einde van dit jaar gaan de orderboeken van de elektrische Cupra Tavascan open. Ergens in 2024 zouden de eerste klanten hun Tavascan moeten ontvangen. Cupra hoopt per jaar 70.000 Tavascans weg te zetten. Cupra laat aan ons weten dat het merk in aanloop naar de leveringen, de prijzen van de Tavascan bekend maakt.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)