Terwijl alle ogen op de Tesla Semi zijn gericht, zijn er genoeg bedrijfjes die onder de radar druk bezig zijn met hun eigen elektrische vrachtwagen. Ongeveer tegelijkertijd met de aankondiging dat de Tesla Semi vertraging oploopt door een batterijtekort, laat het Zwitserse Futuricum weten dat DPD in hun thuisland de vrachtwagen met de grootste accu tot nu toe in gebruik heeft genomen.

Elektrische vrachtwagens van Futuricum

Futuricum bouwt vrachtwagens van Volvo om tot volledig elektrische voertuigen. Ze monteren vier elektromotoren die samen goed zijn voor 680 pk en een topsnelheid van 86 km/u. De kleinste batterij meet 340 kWh, wat al meer dan drie keer zo groot is als de accu van een Tesla Model S of Porsche Taycan. De grootste batterij die Futuricum levert, houdt 900 kWh vast. De batterij zit tussen de voorste en de achterste wielen; bij de grootste batterij zit ook een deel tussen de cabine en de aanhanger. Om deze reden mag de Futuricum in Zwitserland iets langer zijn dan andere vrachtwagens.

[image id=”266707″ align=”right” size=”full” caption=””]preview[/image]

De elektrische vrachtwagen waarmee DPD rijdt, krijgt een 680-kWh batterij. Onder ideale omstandigheden komt het voertuig hiermee 700 kilometer ver. In de brochure staat een actieradius van 400 kilometer, dus dat zal zijn waar je onder normale omstandigheden en met een forse lading op mag rekenen. De batterij weegt 4.660 kilo. Het opladen naar 80 procent is in 1,3 uur gepiept met een lader van 350 kW.

[image id=”266709″ align=”right” size=”full” caption=””]preview[/image]

De route van de elektrische vrachtwagen van DPD voert van het depot naar het distributiecentrum in de Zwitserse gemeente Buchs. In de avond hangt hij aan de groene stroom. Het is niet de eerste vrachtwagen van Futuricum die in bedrijf wordt genomen, maar tot nu toe deden de meeste dienst als cement- en afvalwagens met een kleine batterij. Er zijn al bestellingen geplaatst voor de 900-kWh versie; dat is de vrachtwagen met de grootste batterij van Europa.

Advertentie

Reacties

  • Driek says at 10 april 2021:

    En intussen ploetert het vooruitstrevende Tesla om misschien dit jaar eindelijk een echt rijdende truck op de markt te krijgen. Reken voorlopig maar op volgend jaar, en misschien in 2024 in Europa. Dromer Musk loopt achter.

    Reply
  • Peter says at 3 april 2021:

    Als deze Volvo de 400km haalt met aanhangwagen, een 2de 20voets container en het wettelijke maximum van 40 ton GVW dan zou het mooi nieuws zijn. Echter dat vertelt dit artikel niet. En eerlijk, ik denk ook te mooi om waar te zijn……

    Reply
  • Jos says at 3 april 2021:

    De totale uitstoot is niks minder dan bij een diesel. Energie is energie en omzetting leidt tot rendementsverlies, hoe meer omzetting, hoe meer verlies. En of de uitstoot uit een kleine pijp of indirect uit een grote komt, maakt voor t mondiale milieu niets uit.
    Waterstof of kernenergie. Of industriele krimp.

    • Reinier says at 3 april 2021:

      Deze elektriciteit komt uit windmolens en dus niet uit een grote pijp. Geen uitstoot dus. Als het wel uit een grote pijp zou komen is die energiecentrale nog steeds efficiënter dan de diesel motor in een vrachtwagen. Fijnstof ook stukken minder.

      • Peter says at 4 april 2021:

        En welk aandeel van de totale elektriciteitsproductie komt momenteel dan uit windmolens volgens u ? Enkele % ?? En met toenemend aantal elektrische voertuigen zal dit zelfs verder dalen. De overige +90% komt idd. voor een deel uit een grote (steenkool of gas) pijp. Of die minder fijn stof uitstoot dan een Euro 6 vrachtwagen is sterk de vraag. Het rendement (met alle transport van energie, omzetting naar batterij en weer naar de motor) zal ook al niet meer geweldig zijn. Een lachertje is het.

        • Johannes says at 5 april 2021:

          Dit is correct en tevens juist.

          Reply
        Reply
      Reply
    Reply
  • Bert says at 3 april 2021:

    Slaat natuurlijk nergens op in 5 ton! aan accu’s over de weg te slepen. Heilloze weg. Ter vergelijking 500 liter diesel is zeker genoeg voor 1.500 km

    Reply
  • Hans Keesom says at 2 april 2021:

    @Kansloze missie : Ik ben benieuwd naar je uitleg, want laat de vrachtwagen in dit artikel nou niet gewoon zien dat het prima mogelijk is om een electrische vrachtwagen in te zetten? Er zijn genoeg situaties waarbij je prima elke 400 km een uur aan de lader kunt staan lijkt me.

    Reply
  • Kansloze missie says at 2 april 2021:

    Batterijen zijn voor vrachtvervoer totaal ongeschikt. Dat zal waterstof worden. Licht vrachtvervoer in de stad kan beide kanten nog op.

    • Ww says at 4 april 2021:

      Wat er aan komt aan accutechnieken zal u nog verbazen.
      Ik denk dat waterstof en accutechniek naast elkaar gaan bestaan.
      Net zo dan diesel en benzine (vrachtwagens Europa diesel, vrachtwagens VS benzine).

      • Driek says at 10 april 2021:

        Wat er aan komt aan accutechniek levert tien tot twintig procent (heel misschien veertig) meer Joules per kilo op, dus vier in plaats van vijf ton accu’s, of vijfhonderd kilometer in plaats van vierhonderd.
        Technisch knap, maar nog lang niet voldoende.

        Reply
      Reply
    Reply

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer
Advertentie