
Waar je ruim een maand geleden al over kon lezen, is nu definitief. Het Europese Parlement heeft ingestemd met een kleine versoepeling van de CO2-eisen voor autofabrikanten in de EU. Om eerst de grootste vraag te beantwoorden: het verbod op nieuwe auto’s met CO2-uitstoot vanaf 2035 staat nog steeds. Zoals het nu staat, verkopen dealers over tien jaar alleen nog maar elektrische auto’s of waterstofauto’s. De versoepeling gaat over regels tot 2025.
Nu al moeten autofabrikanten in de Europese Unie moeten zich houden aan regels over hoeveel CO₂ hun nieuwe auto’s en bestelbusjes mogen uitstoten. Sinds 2021 gelden er elke vijf jaar strengere eisen. Vanaf 2025 moet de uitstoot van nieuwe auto’s 15 procent lager zijn dan in 2021. Elk jaar wordt gecontroleerd of fabrikanten zich aan hun uitstootdoel houden. Als ze gemiddeld per auto te veel uitstoten, moeten ze een boete betalen van 95 euro per gram per auto.
Niet meer elk jaar een controle, maar pas na drie jaar
De Europese Commissie stelt voor om tijdelijk soepeler om te gaan met die jaarlijkse controle. In plaats van elk jaar apart te kijken of een fabrikant aan de norm voldoet, mogen ze in de jaren 2025, 2026 en 2027 hun uitstoot gemiddeld over drie jaar laten berekenen. Dus als een autofabrikant in 2025 niet voldoet aan de eisen, zou ie normaal gelijk een boete krijgen. Maar nu kan de autofabrikant dit slechte jaar compenseren door in 2026 en 2027 meer zuinige auto’s te verkopen.
Lees ook: Het roze pasje wordt afgeschaft; vanaf dit jaar wordt het rijbewijs digitaal op je telefoon
De uitstootdoelen worden niet verlaagd, alleen de manier van meten wordt dus tijdelijk aangepast. Aan het einde van 2027 komt de totale rekening, in plaats van elk jaar een tussentijdse rekening. Deze tijdelijke regel moet zorgen voor meer ademruimte voor autofabrikanten, terwijl de klimaatdoelen wel intact blijven. Als autokoper merk je hier niet heel veel van, behalve dat autofabrikanten hun best gaan doen om het aanbod van nieuwe auto’s zo schoon mogelijk te maken.
Dit blijf je eindeloos roepen (net als allerlei andere onzin) maar wat bedoel je er mee?
Bedoel je dat fascistische types het milieu beschadigen? Dat zal vast herkenbaar zijn voor je.
Laten we hopen dat iedereen binnen 10 jaar op tijd wakker wordt en het ecofascisme wordt vernietigd.
Nee wat die Wiel omschrijft is helemaal niet de mening van de massa, maar alleen het gejammer van een heel klein groepje losers. Daar hoor jij dus ook bij. Jullie zijn dezelfde soort clowns die zeggen dat je magnetisch wordt van vaccinaties, dat Elvis nog ergens op een eiland zit, en dat de holocaust nooit gebeurd is.
Alsof elektrische auto’s geen co2 uitstoten. Bij een energiemix met ~ 80% fossiel is de uitstoot verplaatst naar een energiecentrale, tegen hoge kosten voor iedereen.
Wiel Laumen beschrijft wat de meeste mensen van oordeel zijn, gisteren nog veel mensen gesproken die dezelfde mening toegedaan zijn, Europa maakt inderdaad alles kapot en het is beter dat het ontploft.
Spijtig genoeg zal de kans zeer klein zijn dat er een land de moed heeft om exit te gaan.
Men wil bij de club blijven, voor de gewone burger heeft het nog niets bijgebracht, integendeel, veel verder achteruit, vrijheid steeds meer weg en constant oplopend kosten.
Ze doen maar, maar je ziet wel dat ons economische model niet meer mee kan met andere continenten, China, Zuid Korea en Japan staan veel verder met hun technologie, de overregulering verstikt hier alles
Machtige spelers spinnen er natuurlijk wel garen bij dat EU blijft en natuurlijk niet in het minst de hele club van EU die zetelen en zich massaal verrijken.
Ga zo door, en de rollen worden omgedraaid, dan zijn wij hier niks meer op het wereldtoneel.
Een intelligente man vertelde mij al meer dan 40 jaar terug dat China de nieuwe wereldmacht zou worden, hij had nog gelijk ook.
Namens de buurt, ga eens iets nuttigs doen met je leven, Wiel. Je gejammer op elke denkbare website is een beetje zielig.
Groot gelijk!
Ik hoop dat de EU uit elkaar ploft en ophoud te bestaan een brexit want die maken heel Europa kapot
Nu al moeten autofabrikanten in de Europese Unie moeten zich houden aan regels over hoeveel CO₂ hun nieuwe auto’s en bestelbusjes mogen uitstoten.
Echt twee maal “Moeten” geen goed Nederlands…