EU wil snelheidsbegrenzers verplichten vanaf 2022

Hardrijden moet je onmogelijk gemaakt worden

Audi R8 V10 tellers
Porsche 911 992 teller wet mode
BMW Z4 M40i instrumentarium
Rolls-Royce CUllinan tellers
Bentley Bentayga Speed interieur stuur
Audi R8 V10 tellers
Porsche 911 992 teller wet mode
BMW Z4 M40i instrumentarium
Rolls-Royce CUllinan tellers
Bentley Bentayga Speed interieur stuur

De Europese Unie wil snelheidsbegrenzers in alle nieuwe auto’s vanaf 2022 verplichten. Het zogenoemde Intelligent Speed Assist gebruikt GPS- en cameradata om de snelheid van de auto te beperken. De bestuurder kan de begrenzer tijdelijk uitschakelen door het pedaal in de kickdown te drukken (om in te halen, bijvoorbeeld), maar dat gaat niet zonder waarschuwingspiepjes.

Waarom snelheidsbegrenzers verplichten een goed idee is

Naar schatting (en dat ontkracht eigenlijk direct het hele voorstel) zorgt ISA ervoor dat het aantal verkeersdoden met 20 procent afneemt als mensen niet meer hardrijden. Na vijftien jaar zijn dat 25.000 levens. Op minder verkeersdoden kan niemand iets tegen hebben. De vraag is echter of dit wel de oplossing is, want het plan is niet zonder haken en ogen.

Waarom snelheidsbegrenzers verplichten geen goed idee is

Het aantal verkeersdoden terugdringen is een nobel streven, maar iedereen die ooit in een auto met verkeersbordenherkenning reed, weet dat het systeem er nog lang niet klaar voor is. Als jij op de snelweg rijdt waar je 120 km/u mag, wil het systeem nog weleens een bord spotten op de parallelweg. Met wat geluk staat daar 100 km/u op – maar wat als er 30 op staat?

Waarom het eigenlijk geen donder uitmaakt

Alle grote autofabrikanten maken overuren om zelfrijdende auto’s te ontwikkelen. Steeds meer kilometers, te beginnen bij de snelwegkilometers, zullen auto’s zelfstandig gaan afleggen. Het aantal hardrijders zal op dat moment al sterk gaan afnemen. De Europese Unie moet een hoop moeite doen om de wet door te voeren, voor slechts een klein aantal jaren profijt.

Waarom wij hier toch een beetje om moeten huilen

Kijk, te hard rijden mag niet en moet je eigenlijk ook niet doen. Maar geef toe: we doen het allemaal – als het goed is alleen als de situatie er ruimte voor laat. Als het rustig is op de weg, is het fijn als je zelf kunt bepalen om een beetje op te schieten. Maar ook wanneer het verkeer op een kluitje rijdt – zie de trajectcontrole op de A2 in de spits – is het prettig en veilig als je er niet tussen hoeft te blijven plakken. Gepiep bij inhalen, plus de wetenschap dat vadertje staat meekijkt, betekent dat weinigen dat in zo’n situatie zullen doen. Het gevolg: we worden een nog groter stel lemmings dan we nu al zijn.

Dat we anno 2018 in stilte, comfort en relatieve veiligheid snelheid kunnen maken, laat zien hoe ver de auto is gekomen. Een begrenzer voelt wat dat betreft als een forse stap terug. Het zou bovendien een stevige nagel zijn in de doodskist van sportieve auto’s, die het toch al steeds moeilijker hebben. Liefhebbers, en dat zijn er dan plots een boel, zullen zich storten op auto’s van 2021 en eerder, waardoor de uitstoot en veiligheid van ons wagenpark minder gelijke pas zullen houden met de nieuwste ontwikkelingen. Wij zien genoeg nadelen – en heus niet alleen omdat we graag zelf de touwtjes in handen houden.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws