Extreme E gaat racen door het Amazonegebied

Het klinkt als bombarderen voor de vrede, maar het ligt anders

Foto('s): Extreme EExtreme E auto met zand
Foto('s): Extreme E Extreme E
Foto('s): Extreme ESt Helena Extreme E
Foto('s): Extreme E Extreme E
Foto('s): Veloce
Foto('s): Extreme EExtreme E Alejandro Agag in Amazonegebied
Extreme E auto met zand
Extreme E
St Helena Extreme E
Extreme E
Extreme E Alejandro Agag in Amazonegebied

Als iemand aan je vraagt om een locatie op te noemen waar absoluut geen motorsportevenement gehouden kan worden, wat zou je dan zeggen? Olympisch dorp in Rusland? Groenland? Ook zou je, gezien de huidige situatie, het Amazonegebied kunnen zeggen. Als de laatste twee in je hersenpan kwamen, dan zit je er naast. Tenminste, volgens de organisatie van de Extreme E.

Wat is de Extreme E Rally?

Extreme E Rally is het rallybroertje van de Formule E en gaat van start in 2021. Met 1.650 kilo zware, 557 pk sterke elektrische offroaders genaamd Odyssey 21 nemen de teams het tegen elkaar op. Van Afrika tot in Amerika, van op de Himalaya tot in de woestijn racet de revolutionaire raceklasse. En het blijft niet alleen bij racen.

Extreme E zal niet een glitter & glamour-paddock hebben zoals de Formule 1. Nee, de Extreme E maakt gebruik van een boot, de St. Helena. De boot fungeert niet alleen als paddock. Er wordt ook onderzoek gedaan naar klimaatverandering per locatie. Met de hashtag #RaceForThePlanet moet de Extreme E baanbrekend worden.

In korte stages van 6 à 10 kilometer racen de teams 1-tegen-1. Na de groepsfase blijven er acht teams over die in een knock-out-systeem uitvechten wie de winnaar is. Een van die teams is Veloce Racing XE. Bij dit team staat Adrian Newey (je weet wel, die ontwerper van Red Bull) aan het roer. Newey zet zijn zoon Harrison in de auto (die zwarte auto op de voorlaatste foto) met als teamgenoot Formule E-kampioen Jean-Eric Vergne. De eerste drie tegenstanders van Newey zijn al bekend en komen uit de Formule E: ABT, HWA en Venturi.

Racen in het Amazonegebied

Oprichter en CEO van Formule E en Extreme E Alejandro Agag is erg blij met de race in het Amazonegebied. ‘Extreme E wil graag zijn positie als revolutionaire raceklasse op het hoogste niveau inzetten om aandacht te generen voor onze planeet en zijn unieke ecosystemen. Problemen als ontbossing en bosbranden zijn problemen voor de gezondheid van de Amazone op de lange termijn.’

‘Precies één maand geleden stond ik hier op dezelfde plek, toen zag ik ongerepte bossen. Deze bossen zijn nu door brand gedecimeerd. Het gaf voor mij persoonlijk aan hoe erg de situatie is waar de Amazone mee wordt geconfronteerd’, vult hij aan. De Amazone wordt ook wel de longen van de aarde genoemd.

Het wordt niet alleen maar drie dagen lang racen in het Amazonegebied. De Extreme E wil op verschillende manieren aandacht generen voor milieuproblemen. Een van die manieren is het planten en beschermen van een bomengebied met dezelfde omvang als de racelocatie.

Daarnaast gaat de organisatie per locatie elk team in de gaten houden omtrent waterverspilling en uitstoot. Na de race in Zuid-Amerika, zal er nog drie keer geracet worden in de middle of nowhere. Waar dat is, horen we nog van de organisatie.

Zitten we over een paar jaar allemaal te kijken naar elektrische Dakar-achtige rallyauto’s die het tegen elkaar opnemen op een ijsvlakte? De video hieronder geeft een eerste indruk van Extreme E.

Extreme E: vooruitblik op seizoen 1

Extreme E

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken