Dit artikel werd oorspronkelijk in 2017 geplaatst, maar aangezien iemand in Tsjechië voor de tweede keer gefilmd is met een GP2-auto op de openbare weg, hebben we het artikel geactualiseerd voor wie geïnspireerd is geraakt.

Stel nou: je hebt zoveel geld dat je het serieus overweegt om een stapeltje biljetten in het toilet neer te leggen zodat je niet naar de supermarkt hoeft. Een Mercedes-AMG Project One vind je niet exclusief genoeg. En een Caparo T1 is te licht ontvlambaar voor jouw smaak. Dan zit er maar één ding op: een authentieke F1-auto op Nederlands kenteken zetten. Kan dat? We zochten contact met de RDW voor het antwoord. En kort door de bocht: als geld geen rol speelt, dan kan het.

De zoektocht naar een geschikte F1-auto is de eerste stap. Belangrijk is dat je een Formule 1-auto vindt van voor 1998. De RDW eist namelijk dat auto’s na 1998 airbags hebben en diverse emissiemaatregelen, zoals een lambda-sensor en een katalysator. En dan hebben we het nog niet over de geluidseisen. De Ferrari F2001 van Schumacher valt dus af.

In 1996 lagen er V10-motoren in de auto’s, dat lijkt dus een prima startpunt. Kijk eens of je ergens de Williams Renault FW18 van Damon Hill kunt vinden. Of de Ferrari F310 van Michael Schumacher. Doe dit allemaal onder een schuilnaam, want de puristen staan direct voor je deur met fakkels en hooivorken als ze lucht krijgen van jouw plannen.

De eisen

Op de website van de RDW staan alle eisen waaraan een voertuig moet voldoen. Het belangrijkste is de verlichting; deze kun je bij elke willekeurige kitcar-specialist halen. Denk aan stadslicht, dimlicht, grootlicht, remlicht, knipperlicht en achteruitrijlicht. Daarnaast moet je de wielen bedekken, zoals een Donkervoort dat bijvoorbeeld ook doet.

Ruitenwissers en -sproeiers zijn niet nodig: een F1-auto heeft immers geen ruit. Daarnaast mogen uitstekende delen geen gevaar vormen voor voetgangers. De vleugels vragen dus om wat aandacht. Helemaal weghalen is geen optie: zo’n F1-bak laat zich mét downforce al lastig besturen.

Nieuwe banden en herkeuren

Monteer de regenbanden (slicks zijn verboden op de openbare weg) en zet je atrociteit (want dat is het inmiddels) op een trailer richting Lelystad. Dat is namelijk het enige keuringsstation waar ze zelfbouwvoertuigen mogen en kunnen keuren.

Daar gaat een keurmeester aan de slag met diverse testen, zowel visueel als praktisch. Daarna krijg je een chassisnummer en een kenteken van de RDW. Zorg dus ook dat je de platen (achter met verlichting) ergens kunt monteren. En dan mag je nog een verzekering gaan zoeken die het aandurft jou in te dekken. Succes. Laat je even weten hoe het gaat?

Een alternatief

Trouwens: als het dan toch snel en knettergek moet zijn, is het een makkelijkere optie om een Le Mans-auto op kenteken te zetten. Deze auto’s zijn gebouwd om 24 uur lang relatief comfortabel in te racen, dus dan kun jij er ook prima boodschappen mee doen. Bovendien hebben ze al zaken als verlichting. In Japan rijdt al jaren een Porsche 962C op de openbare weg rond.

Een (illegale) GP2-auto op de snelweg in Tsjechië

Reacties

  • Wout berteloot heeft op 21 maart 2020 geschreven:

    In belgië is het echter wel mogelijk om een modernere race wagen op platen te zetten. De regels rond airbags zijn: Je bent niet verplicht om airbags te hebben maar je mag de airbags er niet afhalen dus als er ie er standaard geen heeft kan inschrijven. Zo zou je hoogst waarschijnlijk een ferrari challenge kunnen inschrijven.( deze hebben ook VIN nummers)

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)